DrogowyTransport
Gorące newsy

Po Krakowie jeżdżą już cztery nowe tramwaje bez pantografu

Wszystkie pozostałe Lajkoniki też będą miały możliwość zainstalowania nowego systemu jazdy bez pantografu

Mieszkańcy Krakowa mogą korzystać już z 12 nowych Lajkoników II, czyli tramwajów będących częścią największego jak dotąd kontraktu MPK Kraków, obejmującego dostawę łącznie 60 nowoczesnych tramwajów. Warto dodać, że dwa pojazdy to tramwaje, które mogą jeździć bez pantografu i bez korzystania z sieci trakcyjnej przez co najmniej 3 kilometry trasy.

Kraków testuje tramwaje bez pantografu

Łącznie Kraków posiada już cztery tramwaje mogące jeździć bez pantografu, a dwa pierwsze zespoły trafiły do stolicy Małopolski wraz z partią 50 Lajkoników, dostarczanych w latach 2019-2021. Najnowsze wagony trafiły do Krakowa w ramach pierwszego z trzech kontraktów podpisanych ze Stadlerem, który zakładał dostawę 10 Lajkoników II (w ramach dwóch kolejnych dostarczonych zostanie 25 Lajkoników II).

MPK Kraków

Wszystkie te cztery wagony zostaną wysłane na linię nr 18 (Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka) w celu przetestowania w rejonie I Obwodnicy systemu jazdy z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej. Przypomnijmy, że przy istniejącej pętli Krowodrza Górka znajdować się będzie początek nowej trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. To obecnie największa i najważniejsza inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa.

Czytaj też: Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Stare auta tu nie wjadą

Tramwaje bez pantografu mogą jeździć w czasie awarii prądu

W przyszłości wszystkie pozostałe Lajkoniki też będą miały możliwość zainstalowania nowego systemu jazdy bez pantografu, co pozwoli na pracę tramwajów w przypadku braku możliwości korzystania z sieci, na przykład w przypadku braku prądu. Pozwoli to także na budowę odcinków linii w obrębie I Obwodnicy bez konieczności ustawiania słupów trakcyjnych.

MPK Kraków

Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe niskopodłogowe tramwaje z czterema wózkami jezdnymi. Szersze niż zwykle (1400 mm) drzwi wejściowe zapewniają szybką zmianę pasażerów, a specjalna konstrukcja przedniej części pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. Nowe tramwaje mają więcej miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich, a nowością są również specjalne podpórki dla osób stojących. Tramwaje mogą pomieścić jednorazowo 238 pasażerów, z czego 75 na miejscach siedzących. Wyposażone są w między innymi klimatyzację, biletomaty, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz gniazda USB do ładowania smartfonów.

MPK Kraków

Czytaj też: Do Częstochowy powróciły tramwaje

MPK Kraków chce kupić nowe niskopodłogowe tramwaje

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

6 Komentarze

  1. Włączanie klimatyzacji powinno się odbywać w zależności od temperatury wewnątrz a nie na zewnątrz. Każdy pasażer to 70 kilogramowa grzałka o temperaturze 37oC, gdy w tramwaju jest mało ludzi to w środku jest zimno. Gdy pada deszcz i jest duża wilgoć to można ustawić klimatyzację na osuszanie powietrza a nie na chłodzenie. Na pętlach otwierać tylko jedne drzwi a nie wszystkie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button