DrogowyTransport

Stadler Tango trafi do Sarajewa. Pojazd wyprodukowano w Polsce

Pojazd to młodszy "brat" tramwajów Tango NF2 z Ostrawy

Stadler Rail opracowało nowy tramwaj Tango NF3 dla Sarajewa. Pierwszy pojazd zostanie dostarczony do końca roku. Maszynę wyprodukowano w Polsce.

Tramwaj Stadler Tango podbije Sarajewo

Firma Stadler Rail zaprezentowała nowy model tramwaju Tango NF3, który będzie kursować po Sarajewie. Pojazd to młodszy „brat” tramwajów Tango NF2 z Ostrawy, która ma wyraźne cechy czeskiej konstrukcji.

Tramwaj opiera się na modelu przeznaczonym dla Ostrawy, co widać w jego projekcie. Jednakże w wielu aspektach jest to zupełnie odmienny tramwaj – mówi Jakub Barla, który kierował zespołem projektantów pracujących nad nowym pojazdem.

Jak informuje portal Zdopravy, w porównaniu do ostrawskiego tramwaju Tango NF2, tramwaj sarajewski jest o sześć metrów dłuższy i mierzy 31 metrów. Tramwaje są natomiast węższe i mają szerokość 2,4 metra, podczas gdy w Ostrawie mają dodatkowe 10 centymetrów. Pojazd może pomieścić łącznie 79 osób na miejscach siedzących. Stadler musiał uwzględnić sztywne wymagania dotyczące obciążenia każdej osi podczas konstrukcji tramwaju.

Czytaj też: Stadlery już w Bernie. Szwajcaria stawia na transport publiczny 

Nowe tramwaje stopniowo zastąpią starsze modele, w tym czeskie K2, które wciąż są w użyciu. Prace nad nowym tramwajem rozpoczęły się we wrześniu 2021 roku. Klient miał możliwość wcześniejszego zapoznania się z modelem tramwaju w wirtualnej rzeczywistości przed rozpoczęciem produkcji.

To skuteczny sposób na prezentację tramwaju bez konieczności tworzenia fizycznego modelu i uwzględnienia ewentualnych życzeń klienta jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. Wirtualnie uzgodniliśmy z klientem układ wnętrza oraz projekt zewnętrzny – dodał Barla.

Tramwaj był montowany w Polsce

Montaż rozpoczął się w polskiej fabryce Stadler Siedlce w tym roku, a konstrukcja była spawana w Środzie Wielkopolskiej od końca zeszłego roku. Oprócz różnic w rozmiarach tramwaju w porównaniu z modelem Tango NF2 dla Ostrawy, Stadler wykorzystuje w nowym modelu własny osprzęt elektryczny. Inne różnice to przede wszystkim detale. Nie wszystkie okna są otwieralne, siedzenia i oświetlenie sufitowe są inne.

Czytaj też: Najbogatsze kraje Europy. W Polsce tylko Warszawa powyżej średniej [RANKING]

Jak informuje portal Zdopravy, tramwaj został zamówiony przez Ministerstwo Transportu w Sarajewie. Stadler dostarczy piętnaście tramwajów do Sarajewa, z opcją dostawy kolejnych dziesięciu. W ramach zamówienia zaplanowano także trzyletnie kompleksowe utrzymanie i serwis tramwajów, a firma Stadler buduje własne zaplecze w Sarajewie. Pierwszy pojazd ma dotrzeć do Sarajewa pod koniec tego roku, a rozpoczęcie komercyjnej eksploatacji tramwajów jest planowane na przyszły rok.

Hybrydowe Stadlery wciąż popularne. Kupiono kolejne 12 maszyn

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button