
Poziom wody w Kanale Panamskim nie podniósł się przed końcem pory deszczowej na tyle, by statki mogły przepływać przez niego bez przeszkód. Ograniczenia dotyczące dziennego przemieszczania się i zanurzenia jednostek zostaną utrzymane przez resztę roku i cały rok 2024.
Poziom wody w Kanale Panamskim rekordowo niski
Ograniczenia, wprowadzone wcześniej w celu oszczędzania wody w trakcie długotrwałej suszy, spowodowały opóźnienia w przepływie statków przez tę kluczową trasę wodną, która obsługuje szacunkowo 5% światowego handlu. Niski poziom wody w Kanale Panamskim i spowodowane nim ograniczenia wywołały wzrost kosztów frachtu przed zbliżającym się sezonem świątecznym.
🎞 The Panama Canal isn't just an ordinary waterway 🌊🛳️🛳️🛳️ 🌊 pic.twitter.com/fb9SuI1Sg2
— DW Science (@dw_scitech) September 5, 2023
Wąskie gardło w kanale łączącym Pacyfik i Atlantyk odciążyło się o około 20% od ostatniego tygodnia, ale czas oczekiwania na przepłynięcie tej trasy podwajał się w zeszłym miesiącu w porównaniu do lipca. W takiej sytuacji wielu właścicieli statków wybrało alternatywne trasy, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.
Czytaj też: Kanał Panamski przedłuży ograniczenia dla statków! A zatory rosną…
Jak informuje portal Marine Link, władze zarządzające Kanałem stwierdziły w oświadczeniu, że tegoroczny ruch statków jest na „normalnym” poziomie jak na tę porę roku. Podkreślono, że miesiąc przed zakończeniem roku fiskalnego 2023 liczba statków, które przepłynęły przez kanał, wynosi już prawie o 800 więcej niż zakładał budżet.
Dodatkowe statki, które przyczyniły się do ogólnej liczby ponad 13 000 tranzytów w ciągu roku fiskalnego, świadczą o silnym popycie ze strony właścicieli jednostek – wskazują władze Kanału.
Czytaj też: Inflacja w Argentynie wynosi ponad 115%, a PKB ma spać o 3,5%. Marność nad marnościami
Możliwe zakłócenia w handlu morskim
Niewystarczające opady deszczu negatywnie wpływają na poziom wody w jeziorze Gatun, które zasila kanał, obniżając go do 24,2 metra, w porównaniu do średniego poziomu 26,6 metra, notowanego o tej porze roku w ostatnich latach.
Każda jednostka przemieszczająca się przez 80-kilometrowy kanał zużywa około 193 milionów litrów wody z jeziora. Pod koniec pory deszczowej w listopadzie poziom wody w jeziorze zazwyczaj osiąga około 27 metrów, a po zakończeniu pory suchej w kwietniu spada nieco poniżej 26 metrów.
Exploring the depths and the world of supply chains – Panama Canal, a vital global trade artery.
.
Video credit: @ecovskii
.
🌊🚢🌏 #PanamaCanal #SupplyChainHub #GlobalTrade pic.twitter.com/XFS8rnPapu— 🚢⚓Joseph Contreras⚓🚢 (@JosephCont2023) September 6, 2023
Jak informuje portal Marine Link, eksperci ostrzegają przed zakłóceniami w handlu morskim w obliczu nadchodzącego jeszcze suchszego okresu w przyszłym roku. Twierdzą, że potencjalny wcześniejszy początek suchej pory w Panamie oraz temperatury wyższe niż przeciętnie mogą zwiększyć parowanie i doprowadzić do rekordowo niskiego poziomu wody w kwietniu.
Kolejny gigant ochrzczony! Oto kontenerowiec MSC Nikola Mastro