
Kanał Panamski planuje utrzymać ograniczenia w codziennym przepływie jednostek oraz maksymalnym zanurzeniu dla statków. Władze Kanału chcą przedłużyć ograniczenia na co najmniej kolejne 10 miesięcy. Wszystko to z powodu trwającej suszy, która obniżyła poziom wody w Kanale.
Kanał Panamski utrzyma ograniczenia dla statków?
Wprowadzone jakiś czas temu przez Kanał Panamski ograniczenia dla statków skutkowały nagromadzeniem jednostek oczekujących na przepłynięcie. Ograniczenia zmusiły właścicieli jednostek do zmniejszenia ładunków lub zmiany trasy na alternatywną, ponieważ koszty przewozu wzrosły dla niektórych tras.
In what is being called the “world’s worst traffic jam,” some 200 cargo ships are waiting to pass at the Panama Canal as the area experienced its worst drought in 100 years. pic.twitter.com/SHh6wa8muF
— Massimo (@Rainmaker1973) August 20, 2023
Jak informuje portal Marine Link, przedłużenie ograniczeń pozwoliłoby na zasilenie rezerw wody kanału przed nadejściem kolejnego sezonu deszczowego, ale jednocześnie stwarza większe zagrożenie zatoru statków, jeśli te nie dokonają rezerwacji przed przepłynięciem.
Aktualnie obserwujemy napływ statków. Jest to szczytowy okres, ponieważ zbliża się grudzień, więc firmy będą transportować towary na Boże Narodzenie – powiedział w wywiadzie zastępca administratora kanału, Ilya Espino.
Czytaj też: Tłoczno w Kanale Panamskim. Susza ogranicza przepływ statków
Espino zalecił właścicielom jednostek dokonywanie wcześniejszych rezerwacji miejsc, aby uniknąć opóźnień. Dodał, że niektóre statki, a zwłaszcza przewoźnicy ładunków masowych i jednostki przewożące węgiel, skierowały się na inne trasy, ponieważ nie mają pierwszeństwa, tak jak statki kontenerowe.
Ships are at risk of running aground in the Panama Canal, which has slowed down due to drought. The number of ships waiting to pass is increasing pic.twitter.com/lKiD6PLgMX
— Sprinter (@Sprinter99800) August 21, 2023
Zatory na Kanale
W celu złagodzenia zatoru władze Kanału niedawno otworzyły dwie dodatkowe śluzy, pozwalając na przepłynięcie bez wcześniejszej rezerwacji. Operatorzy Kanału balansują na cienkiej linie, starając się zarządzać zakłóceniami w handlu morskim i przygotowując się do okresu, który zapowiada się na jeszcze bardziej suchy niż obecnie.
This is how Panama Canal works pic.twitter.com/ZVxgIgrY2P
— Learn Something (@cooltechtipz) August 25, 2023
Kanał Panamski odgrywa kluczową rolę w transporcie towarów konsumpcyjnych z Azji do Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza przed szczytowym sezonem sprzedaży, jakim jest Boże Narodzenie. Umożliwia także szybsze dostawy towarów z USA do Azji oraz na wybrzeże Pacyfiku w Ameryce Południowej.
Czytaj też: Pływający terminal w Gdańsku: ORLEN dywersyfikuje dostawy
Większość jednostek przepływających przez ten szlak wodny stanowią kontenerowce, a następnie po nich plasują się statki przewożące ładunki masowe oraz tankowce przewożące ropę, gaz i chemikalia. Potencjalna blokada Kanału mogłaby spowodować znaczne skutki dla światowej gospodarki. Jednym z najważniejszych byłby wzrost kosztów transportu towarów. W przypadku blokady, statki musiałyby pokonać drogę dookoła Przylądka Horn, co oznaczałoby dodatkowe tygodnie podróży. Wysokie koszty paliwa i kosztowne przepłynięcie przez ocean zwiększyłyby koszty transportu towarów, co mogłoby prowadzić do wzrostu cen dla konsumentów.
Niski poziom wody w Kanale Panamskim. Przewoźnicy podnoszą opłaty