Korzystasz z Amazon? Gigant nakłada dodatkowe opłaty!
Sprzedawcy już zapowiedzieli, że są zmuszeni podnieść ceny
Tysiące sprzedawców zewnętrznych, którzy wysyłają produkty za pośrednictwem programu Seller Fulfilled Prime firmy Amazon, od października będą płacić dodatkowe opłaty w wysokości 2% od każdej sprzedaży.
Amazon zapowiada nowe opłaty od sprzedaży
Firma Amazon wprowadza nowe opłaty dla sprzedawców, którzy nie korzystają z usług logistycznych firmy. Jak informuje portal Digital Commerce 360, zmiana ta jest uważana przez wielu z tych sprzedawców za przymusową i zaskakującą, zwłaszcza że rząd Stanów Zjednoczonych ma zamiar wnioskować o pozew antymonopolowy przeciwko gigantowi e-commerce.
Według dokumentów przejrzanych przez Bloomberga, tysiące sprzedawców zewnętrznych, którzy wysyłają produkty za pośrednictwem programu Seller Fulfilled Prime firmy Amazon, od października będzie płacić opłatę w wysokości 2% od każdej sprzedaży. To dodatkowa opłata do 15% prowizji, jaką sprzedawcy już płacą Amazonowi za sprzedaż produktów na platformie.
Czytaj też: Amazon podwaja możliwości dostawy tego samego dnia
Wielu sprzedawców, z którymi rozmawiał Bloomberg, odebrało nową opłatę jako próbę wywarcia presji, aby skorzystali z usług logistycznych firmy zamiast samodzielnie realizować zamówienia. Firma nie wyjaśniła sprzedawcom, dlaczego opłata jest wymagana, ale powiedziała Bloomberga, że pomoże to pokryć koszty prowadzenia oddzielnej infrastruktury i mierzenia jej skuteczności.
🚨 Amazon Seller News! 🚨
2023 Holiday Peak Fulfillment Fee for Fulfillment by Amazon
The annual Holiday Peak Fulfillment Fee for Fulfillment by Amazon (FBA) will apply from October 15, 2023, to January 14, 2024. This seasonal fee is similar to those charged by other major… pic.twitter.com/mz4VJrfmro
— Joel K. (@AmazonPrimePros) August 16, 2023
Amazon wykorzystuje wysoką pozycję
Amazon został oskarżony o posiadanie zbyt dużej władzy nad około 2 milionami sprzedawców korzystających z jego platformy. Według danych Insider Intelligence, firma zdobywa około 37,6% całego wydatków online w Stanach Zjednoczonych, czyli około sześć razy więcej niż jej najbliższy konkurent online, Walmart. Jak informuje portal Digital Commerce 360, Federalna Komisja Handlu kończy już przygotowywanie pozwu antymonopolowego przeciwko Amazonowi. Wprowadzenie nowej opłaty zaskoczyło niektórych sprzedawców i konsultantów.
Oczekujemy, że Federalna Komisja Handlu podejmie działania w sprawie antymonopolowych kwestii dotyczących Amazona, a ta opłata pokazuje, że Amazon wcale się nie boi – powiedział Jason Boyce, którego firma Avenue7Media pomaga około 100 firmom sprzedawać produkty online.
W ostatnich latach Amazon stopniowo podnosił opłaty dla sprzedawców, którzy zazwyczaj płacą za reklamę i logistykę, aby zwiększyć sprzedaż. Ten obszar działalności stał się ważniejszy dla firm, ponieważ wzrost sprzedaży w głównym obszarze działalności online zwalnia. Usługi dla sprzedawców wygenerowały 32,3 miliarda dolarów w drugim kwartale, co stanowi wzrost o 18% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. W ubiegłym roku, po raz pierwszy, opłaty od sprzedawców zaczęły pochłaniać około połowy kosztów każdej sprzedaży, utrudniając sprzedawcom osiągnięcie zysku.
Czytaj też: Liczba bezrobotnych w USA szybko rośnie. Fed może zakończyć cykl podwyżek
Sprzedawcy zmuszeni podnieść ceny produktów
Amazon wprowadził program Seller Fulfilled Prime w 2015 roku jako sposób na poszerzenie asortymentu bez przeciążania swoich centrów realizacji zamówień. Kilka lat później zamknął zgłoszenia do programu, argumentując, że sprzedawcy mieli trudności ze spełnianiem standardów dostawy Amazona. W czerwcu Amazon ogłosił, że ponownie otworzy rejestrację do programu Seller Fulfilled Prime. Był to krok, który firma postrzegała jako sposób na uspokojenie regulatorów badających ją pod kątem kwestii antymonopolowych.
Jak informuje portal Digital Commerce 360, jeden ze sprzedawców mebli biurowych, który dołączył do programu Seller Fulfilled Prime, powiedział, że nowa opłata będzie kosztować jego firmę około miliona dolarów rocznie. To zmusza go do podniesienia cen. Powiedział, że prawdopodobnie nadal będzie korzystać z usługi, ponieważ Amazon ma wielu klientów. Jednak zauważa, że nie otrzymuje niczego dodatkowego w zamian za opłatę.
Inny sprzedawca również planuje podnieść ceny, aby pokryć koszty nowej opłaty i powiedział, że dla wielu sprzedawców korzystających z tej usługi, 2% opłata może zabrać nawet do jednej trzeciej już niewielkich marż zysku. Zaznaczył także, że Amazon dał sprzedawcom tylko kilka tygodni na powiadomienie. To utrudnia dostosowanie się sprzedawców, ponieważ już zamówili zapasy towaru na intensywny sezon zakupów świątecznych. Obaj sprzedawcy poprosili o zachowanie anonimowości z obawy przed odwetem ze strony Amazon.
Znajdziesz nas w Google News
4 Komentarze