Kanał Sueski i Cieśnina Bosfor zablokowane! Co się stało?
Czy sytuacja została już opanowana?
W środę rano światowa żegluga napotkała poważne przeszkody, gdy doszło do zablokowania dwóch kluczowych dróg wodnych: Kanału Sueskiego i cieśniny Bosforu. Nieoczekiwane wydarzenia wywołały natychmiastową reakcję i zmusiły do refleksji nad znaczeniem tych strategicznych punktów na mapie globalnego handlu.
Kanał Sueski: tymczasowe zablokowanie po kolizji zbiornikowców
Kanał Sueski, kluczowa arteria żeglugowa łącząca Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, doświadczył tymczasowego zablokowania po kolizji dwóch zbiornikowców: LNG BW Lesmes i BURRI, przewożącego produkty naftowe. Incydent ten wydarzył się w środę rano, i zgodnie ze wstępnymi ustaleniami, na szczęście nie spowodował większych uszkodzeń ani zanieczyszczenia okolicy kolizji.
The Suez Canal authority announced on Wednesday afternoon that normal traffic would resume through the waterway in Egypt 🇪🇬 within hours following a brief collision between two vesselshttps://t.co/PctlIPs84P https://t.co/62dqgE5w7e pic.twitter.com/7PpTxVAU51
— Saad Abedine (@SaadAbedine) August 23, 2023
Zarządca Kanału, Osama Rabie, szybko poinformował o sytuacji, wyjaśniając, że zbiornikowiec BW Lesmes nagle zatrzymał się w kanałowej drodze żeglugowej z powodu awarii sterowania i maszynerii. W wyniku tego zatrzymania, a także działania prądów wodnych, drugi tankowiec, Burri, nie zdołał zatrzymać się na czas. W rezultacie Burri został zepchnięty w kierunku zatrzymanego tankowca, co ostatecznie doprowadziło do kolizji.
Two tankers have collided in Egypt’s Suez Canal, disrupting traffic in the vital waterwayhttps://t.co/mQ3ZiyzWDw
— Jaun News (@JaunNews) August 23, 2023
Czytaj również: Opłaty tranzytowe na Kanale Sueskim znów w górę
Holowniki Kanału odholowały tankowiec Burri oraz BW Lesmes, który został wyciągnięty siłą 160 ton poza nawigacyjny kurs kanału. Ruch przez Kanał Sueski został wznowiony w ciągu kilku godzin.
Adm. Rabiee: “We’ve immediately handled the breakdowns sustained by an LNG carrier and a tanker during their transit through the Canal, and navigation will go back to normal in both directions within the coming hours”#Suezcanal pic.twitter.com/gaVQD7HQny
— هيئة قناة السويس Suez Canal Authority (@SuezAuthorityEG) August 23, 2023
Bosfor: wstrzymanie ruchu statków przez cieśninę
Co ciekawe, również Cieśnina Bosfor, kluczowa droga wodna łącząca Morze Czarne z Morzem Marmara również doświadczyła poważnych zakłóceń w środę rano. Wstrzymanie ruchu statków spowodowane było awarią silnika na jednym z przepływających przez cieśninę statków.
Tankowiec Guanyin, pływający pod banderą Liberii, zatrzymał się przy północnym wejściu do cieśniny z powodu nagłej awarii silnika. Statek utknął, blokując ruch innych jednostek i wymagając natychmiastowej interwencji.
Na miejsce wysłano dwa holowniki, które podjęły próbę odciągnięcia unieruchomionego tankowca i przywrócenia normalnego ruchu w cieśninie. Operacja ta była skomplikowana, biorąc pod uwagę wąską naturę cieśniny Bosfor. Dodatkowo jej zatłoczenie czyni ją jednym z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie.
🇨🇳🇷🇺🇹🇷
Media informują, że żegluga przez cieśninę Bosfor została tymczasowo wstrzymana z powodu awarii statku. Według Straży Przybrzeżnej na statku płynącym z Rosji do Chin wystąpiła awaria silnika.— WarNewsPL (@WarNewsPL1) August 23, 2023
Dodatkowo tureccy ratownicy wstrzymali tymczasowo ruch przez cieśninę Dardanele, łączącą Morze Egejskie z Morzem Marmara. Podjęli tę decyzję, aby wykorzystać wodę morską do ugaszenia pożarów lasów na północnym zachodzie Turcji.
Nie ma zatem co ukrywać, że zablokowanie cieśniny Bosfor podkreśla znaczenie tej drogi wodnej dla międzynarodowego handlu i transportu. Również tymczasowe wstrzymanie ruchu przez cieśninę Dardanele dodatkowo uwypukla wagę tych strategicznych korytarzy dla globalnej gospodarki. Wydarzenia te również rzucają światło na wyjątkowe wyzwania związane z zarządzaniem i utrzymaniem ruchu w tych wąskich i strategicznych cieśninach.
Wpływ na globalną żeglugę i gospodarkę
Zablokowanie Kanału Sueskiego i cieśniny Bosforu, nawet na krótki okres, może mieć znaczący wpływ na globalną żeglugę i gospodarkę. Te drogi wodne są kluczowymi szlakami dla międzynarodowego handlu, zwłaszcza dla transportu ropy naftowej, gazu i innych surowców. Każde opóźnienie lub zakłócenie w tych korytarzach może prowadzić do znacznych strat finansowych dla firm żeglugowych. Równocześnie, te same zakłócenia mogą powodować opóźnienia w dostawach towarów na całym świecie.
W przypadku Kanału Sueskiego, który obsługuje około 12% światowego handlu morskiego, nawet kilkugodzinne opóźnienie może wpłynąć na harmonogramy dostaw. To może także prowadzić do zmian w cenach ropy na światowych rynkach. Co więcej, cieśnina Bosforu jest kluczowym korytarzem dla dostaw ropy i gazu z Rosji i Azji Środkowej do Europy.
W dłuższej perspektywie te incydenty mogą spowodować wzrost kosztów ubezpieczenia, a także zwiększoną ostrożność w planowaniu tras. A to z kolei może wpłynąć na ogólną wydajność i koszty globalnego systemu transportu morskiego. Ponadto wydarzenia te przypominają o kluczowym znaczeniu inwestowania w infrastrukturę i technologię. Te inwestycje są niezbędne dla zapewnienia niezawodności i elastyczności głównych dróg wodnych, które stanowią podstawę sprawnego funkcjonowania globalnej gospodarki.
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz