MorskiTransport

Opłaty tranzytowe na Kanale Sueskim znów w górę

Władze Kanału Sueskiego wydały nowe uchwały w sprawie opłat tranzytowych, które Kanał Sueski będzie stosować w 2023 roku. Prezes i dyrektor zarządzający adm. Ossama Rabiee ogłosił, że opłaty tranzytowe na Kanale Sueskim wzrosną o 15% dla wszystkich typów statków i o 10% dla suchych masowców i statków wycieczkowych.

Opłaty tranzytowe na Kanale Sueskim w górę

System podwyżek ten działa w oparciu o okólniki nawigacyjne wydawane i aktualizowane przez władze Kanału Sueskiego, zgodnie ze zmianami zachodzącymi w czasie rzeczywistym dla wszystkich kategorii statków tranzytowych, co pozwala na efektywną zmianę opłat tranzytowych w przypadku zmian zachodzących na światowym rynku nawigacyjnym. Ossama Rabiee dodał, że opłaty tranzytowe na Kanale Sueskim ustalane są w oparciu o wiele czynników. Najważniejszym z nich są średnie stawki frachtowe dla różnych typów statków.

W tym względzie w minionym okresie nastąpił znaczny i sukcesywny wzrost, zwłaszcza stawek frachtowych kontenerowców, w porównaniu do stawek odnotowanych przed pandemią COVID-19, co znajdzie odzwierciedlenie w wysokich zyskach operacyjnych, które linie żeglugowe osiągną w całym 2023 roku, w świetle ciągłego wpływu zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw i zatłoczenia portów na całym świecie, a także faktu, że linie żeglugowe zabezpieczyły długoterminowe kontrakty żeglugowe po bardzo wysokich stawkach. Dodał również, że podwyżka jest nieunikniona i konieczna w świetle obecnej globalnej inflacji, która przekłada się na wzrost kosztów operacyjnych i kosztów usług nawigacyjnych świadczonych w Kanale.

Rawpixel

Czytaj też: Czy Północna Droga Morska stanie się konkurencją dla Kanału Sueskiego?

Rekordowe przychody z Kanału Sueskiego

Przypomnijmy, że przychody z Kanału Sueskiego osiągnęły rekordowy poziom 7 mld dolarów w roku finansowym do 30 czerwca, co oznacza wzrost o 20,7% w stosunku do roku poprzedniego. Osama Rabea stwierdził to zasługa wzrostu liczby statków i ładunków, przy czym całkowita ilość ładunków osiągnęła rekordowy poziom 1,32 mln ton, co oznacza wzrost o 10,9% w porównaniu z rokiem 2020/21. Liczba statków przepływających przez kanał wzrosła o 15,7% do 22 032.

Kanał Sueski jest najszybszą trasą żeglugową między Europą a Azją i jednym z głównych źródeł dewiz dla rządu egipskiego. Rozbudowa kanału w 2015 roku doprowadziła do ograniczonego wzrostu przychodów, a kolejna rozbudowa ma zostać zakończona w 2023 roku. Druga rozbudowa została ogłoszona po tym, jak statek towarowy Ever Given został uziemiony w kanale przez sześć dni w marcu ubiegłego roku, zakłócając globalny handel. Wówczas straty światowego handlu liczono nawet w miliardach dolarów.

Czytaj więcej: Blokada Kanału Sueskiego to wielomilionowe straty dla firm reasekuracyjnych

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button