Duńskie media poinformowały o pozwie złożonym przez grupę AP Moller – Maersk przeciwko tajwańskiemu Evergreen o odszkodowanie w wysokości 300 mln koron duńskich (około 192,45 mln zł) za blokadę Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given i straty wywołane tym wydarzeniem.
Maersk otrzyma odszkodowanie za blokadę Kanału Sueskiego?
Informacje zostały później potwierdzone przez rzecznika Maerska dla agencji Reuters, choć nie w odniesieniu do żądanej kwoty. Jak poinformował rzecznik, sprawa trafiła do Wysokiego Sądu Morskiego i Handlowego Danii, „ponieważ Maersk poniósł straty w związku z blokadą Kanału”. Pozew Maersk o odszkodowanie za blokadę Kanału Sueskiego dotyczy nie tylko Evergreen, ale także japońskiego armatora Shoei Kisen Kaisha, właściciela statku, który czarteruje go tajwańskiej firmie, oraz zarządzającej nim firmy Bernard Schulte.
Przypomnijmy, że długi na 400 metrów Ever Given zaklinował się w Kanale po tym, jak osiadł na mieliźnie przy silnym wietrze. Został uwolniony sześć dni później po akcji ratunkowej, w której brała udział flotylla holowników i pogłębiarek. Podczas akcji odblokowania Kanału Sueskiego zginęła jedna osoba. Blokada Kanału Sueskiego przez Ever Given wstrzymała ruch około 260 statków i spowodowała spore opóźnienia dostaw i ogromne straty. Jak wyliczył brytyjski dziennik Lloyd’s List, każdy dzień przestoju powodował zakłócenia na rynkach 9 miliardów dolarów. Z kolei analitycy z firmy Allianz stwierdzili, że strata dzienna mogła wynieść nawet 10 mld dolarów. Jeśli Trybunał zaakceptuje wniosek Maersk, jego śladami mogą pójść inne firmy, które również ucierpiały z powodu opóźnienia.
Czytaj też: Ever Forward osiadł na mieliźnie. Evergreen zapłaci ogromną karę
Kanał zostanie poszerzony
Kanał Sueski jest najszybszą trasą żeglugową między Europą a Azją i jednym z głównych źródeł dewiz dla rządu egipskiego. Kanał został otwarty w 1869 roku i od tamtej pory nieprzerwanie przepływa przez niego tysiące statków handlowych. Rozbudowa kanału w 2015 roku doprowadziła do ograniczonego wzrostu przychodów, a kolejna rozbudowa ma zostać zakończona w 2023 roku.
Dzięki rozszerzeniu drugiego pasa przesmyku, przepustowość wzrosłaby aż o sześć statków. Samo miejsce, w którym utknął pechowy Ever Given zostanie poszerzone o 40 metrów na wschód. Dodatkowo będzie ono głębokie na około 22 metrów, czyli dwa metry więcej niż podczas feralnego przestoju. Co więcej, jak wskazały egipskie władze, modernizacja sprawi, że nawigacja statków na tej trasie poprawi się nawet o około 28%.
Czytaj też: Zablokowanie Kanału Sueskiego, a branża reasekuracyjna
Znajdziesz nas w Google NewsPrzychody z Kanału Sueskiego znów osiągnęły rekordowy poziom