KolejowyTransport
Gorące newsy

Bezpośrednie połączenie z Pragi do Gdyni? Czesi szykują niespodziankę 

Czescy przewoźnicy wyrazili zainteresowanie obsługą nowego połączenia

Od grudnia przyszłego roku sieć międzynarodowych linii ekspresowych zostanie wzbogacona o nową trasę Ex32, która zapewni nowe połączenie kolejowe z Pragi przez wschodnie Czechy do Wrocławia i Gdyni. Czeskie Ministerstwo Transportu planuje wprowadzenie tej usługi we współpracy ze polską stroną. Powodem uruchomienia nowej linii do Polski jest zainteresowanie pasażerów. Teraz należy jeszcze wybrać przewoźnika, który będzie obsługiwał pociągi na tej trasie.

Czesi zapewnią bezpośrednie połączenie z Pragi do Gdyni

Początkowym założeniem ministerstwa było, że umowę bezpośrednio otrzyma czeski przewoźnik České Dráhy. Jednakże, inni przewoźnicy – a przede wszystkim Leo Express – również wyrazili zainteresowanie obsługą nowego połączenia. W takim przypadku  konieczne będzie przeprowadzenie „procedury porównawczej”, aby wybrać operatora. Oczywiście głównym czynnikiem decydującym będzie… cena. Jak informuje portal Zdopravy, nowe połączenie kolejowe Ex32 z Pragi do Gdyni będzie przebiegać przez Pardubice i Letohrad do Wrocławia, prawdopodobnie z dalszym przedłużeniem nad Bałtyk.

Polskie miejsca docelowe trasy są ustalane w porozumieniu z polską stroną. Na podstawie aktualnych informacji przewidujemy osiągnięcie porozumienia w sprawie obsługi bezpośrednich pociągów PragaLichkov granica państwa – WrocławGdynia – powiedział rzecznik czeskiego ministerstwa transportu, Filip Medelský.

Czytaj też: Allegro debiutuje w Czechach. Firma planuje ekspansję

Cztery pary pociągów dziennie

Linia Ex32 ma obsługiwać cztery pary pociągów dziennie i swoją koncepcją ma nawiązywać do wcześniejszego połączenia Praga – Hradec Králové – Letohrad – Polska, które było częścią linii R10 Praga – Hradec Králové – Trutnov ponad dziesięć lat temu. Jednak z powodu braku zainteresowania pasażerów i polskich kolei zostało ono anulowane.

W infrastrukturze transportowej w danym odcinku doszło do zmian. Odcinek Ústí nad Orlicí – Letohrad – granica państwa został zelektryfikowany, co przy wykorzystaniu pierwszego korytarza tranzytowego umożliwia korzystanie z trakcji elektrycznej na całej długości trasy – czytamy w Ministerialnym Planie Obsługi Transportowej Terenów przez Krajowy Transport Kolejowy na lata 2022-2026.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Jak informuje portal Zdopravy, według ministerstwa głównym powodem uruchomienia nowej linii do Polski jest zainteresowanie pasażerów. Czeskie Ministerstwo Transportu planuje wprowadzenie tej usługi we współpracy ze polską stroną.

Czeski RegioJet może jeździć po Polsce! Częściowo, bo zagroziłby PKP

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button