KolejowyTransport

Czeski RegioJet może jeździć po Polsce! Częściowo, bo zagroziłby PKP

Niemal dokładnie rok zajęło polskiemu Urzędowi Transportu Kolejowemu podjęcie decyzji, czy czescy przewoźnicy kolejowi RegioJet i Leo Express będą mogli obsługiwać trasy w Polsce. Ostatecznie regulator zezwolił Leo Express na ponowne obsługiwanie trasy Praga-Kraków, a w przypadku RegioJet tylko na część linii. RegioJet już zapowiedział złożenie sprawy do sądu.

Czescy przewoźnicy kolejowi zagrożeniem dla PKP

Urząd Transportu Kolejowego opublikował na swojej stronie internetowej decyzję, na temat tego, czy czescy przewoźnicy kolejowi RegioJet i Leo Express będą mogli obsługiwać trasy w Polsce. Według niej czeski przewoźnik może obsługiwać pociągi na trasie Kraków Główny – Warszawa Wschodnia – Kraków Główny (dwa razy dziennie) oraz na trasie międzynarodowej Praga hl.n. – Gdynia Główna – Praga hl.n. (raz dziennie). Ma też pozwolenie na operowanie na trasie międzynarodowej Przemyśl Główny – Medyka (granica państwa) – Mościska II – Medyka (granica państwa) – Przemyśl Główny. Urząd odrzucił natomiast wniosek o obsługę połączeń krajowych na trasach krajowych Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny oraz Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia i w relacji powrotnej. RegioJet wnioskował w sumie o 21 par połączeń, a UTK przyznał mu tylko cztery.

UTK odmówił wydania pozwolenia po przeprowadzeniu badania bilansu ekonomicznego. Zgodnie z decyzją, zezwolenie na konkurencję miałoby negatywny wpływ na państwowego przewoźnika PKP Intercity, który operuje na tej trasie na zlecenie państwa. Polska jest jednym z krajów, w których RegioJet planuje dużą ekspansję i chce zaskarżyć decyzję odmowną do sądu.

Do wniosków dotyczących tras Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny oraz Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia i w relacji powrotnej wpłynęły wnioski o badanie równowagi ekonomicznej od uprawnionych podmiotów. Po ich analizie Prezes UTK stwierdził, że wydanie decyzji przyznającej otwarty dostęp może mieć negatywny wpływ na rentowność usług, które przewoźnicy kolejowi realizują na podstawie umów o świadczenie usług publicznych. Prezes UTK uznał, że równowaga ekonomiczna mogłaby zostać zagrożona, dlatego odmówił spółce przyznania otwartego dostępu na tych trasach – argumentuje decyzję odmowną Urząd Transportu Kolejowego.

Czytaj też: Nowe trasy RegioJet z Polski – pociągiem w Alpy i do Wiednia

Leo Express pojedzie z Krakowa do Pragi

Jednocześnie Urząd Transportu Kolejowego zezwolił Leo Express s.r.o i Leo Express Global a.s. na ponowne obsługiwanie trasy Praga hl. n. – Kraków Główny. Zgodnie z decyzjami UTK, czescy przewoźnicy mogą uruchomić przewozy na wnioskowanych trasach. Codziennie z Pragi przez Pardubice, Ołomuniec, Ostrawę, Bohumin, Tychy, Katowice do Krakowa będzie kursować jedna para pociągów. UTC wydał również decyzję w sprawie Kolei Małopolskich.

Koleje Małopolskie w ramach przyznanego otwartego dostępu chcą uruchamiać połączenie na trasie Kraków Główny – Częstochowa i w relacji powrotnej w piątki, soboty, niedziele oraz wybrane dni świąteczne od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r. Planowane stacje zatrzymań to: Kraków Główny, Słomniki Miasto, Słomniki, Miechów, Tunel, Kozłów, Koniecpol, Częstochowa Raków, Częstochowa. Nowa oferta uzupełni dotychczasowy rozkład jazdy w szczególności dla osób planujących podróże w celach turystycznych – czytamy na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

PKP Intercity w jeden dzień przewiozło ćwierć miliona pasażerów

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button