Transport kontenerowy między Rosją a Indiami mocno rozkwitł
W lutym FESCO uruchomiło nowe połączenie na rynku azjatyckim

Po wzmożonym handlu nośnikami energii, wzrasta także transport kontenerowy między Rosją a Indiami. Z uwagi na zachodnie sankcje, z jakimi zmaga się część rosyjskich firm żeglugowych, indyjski rynek oferuje nowe możliwości wzrostu, a indyjski rząd nie ma wobec tego żadnych zastrzeżeń.
Transport kontenerowy między Rosją a Indiami rośnie w siłę
Jedną z takich firm jest FESCO, największy przewoźnik kontenerowy w Rosji, a także prywatna spółka kolejowa, mająca w swoim posiadaniu spółki-córki: Transgarant i Ruszkaja Trojka. Według ich prognoz, transport kontenerowy między Rosją a Indiami w tym roku może zanotować wzrost wolumenów z poziomu 76 tysięcy TEU w 2022 roku do 89 tysięcy TEU. Na niedawno odbywającym się w Petersburgu Międzynarodowym Forum Gospodarczym (SPIEF 2023) padło również stwierdzenie, że firma, która obsługuje również przewozy intermodalne, już zauważa wzrost wymiany towarowej między Rosją a Indiami.
Jak informuje portal IHO, najważniejszymi towarami importowanymi do Rosji są ceramika i zboże, podczas gdy eksportowane do Indii ładunki obejmują materiały budowlane, produkty chemiczne niemineralne i papier. Jako operator terminala portowego w rosyjskim porcie Władywostok nad Pacyfikiem, FESCO przewozi rosyjskie towary do portów azjatyckich za pomocą floty liczącej ponad trzydzieści statków o łącznej pojemności 24 tysięcy TEU.
Czytaj też: Rosja chce wzmocnić połączenie intermodalne do Indii
Nowe połączenia na rynku azjatyckim
Jak informuje portal IHO, w lutym FESCO uruchomiło nowe połączenie na rynku azjatyckim, które działa w dwutygodniowych okresach, z Novorossijska do tureckiego portu Ambarli nad Morzem Marmara, a następnie do indyjskich portów Nhava Sheva i Mundra. Ta usługa uzupełnia inną istniejące połączenie FESCO, która łączy rosyjski port w Petersburgu z indyjskim Mundrą.
W zeszłym miesiącu delegacja indyjskiego ministerstwa portów, żeglugi i transportu wodnego odwiedziła Władywostok, co sygnalizuje gotowość rządu do współpracy z Rosją. Celem było znalezienie możliwości współpracy w rozwoju rosyjskich tras żeglugowych na Dalekim Wschodzie i Arktyce. Według prognoz opublikowanych po wizycie, do 2040 roku transport kontenerowy między Rosją a Indiami osiągnie roczny poziom 760 tysięcy TEU w porównaniu do obecnych 140 tysięcy TEU. Zatem relacje gospodarcze między Indiami a Rosją umacniają się, a oba kraje prowadzą zaawansowane rozmowy w sprawie umowy o wolnym handlu.
Czytaj też: Rosja rewiduje prognozy gospodarcze na 2023 rok w górę. Pogarszają się jednak perspektywy na kolejne lata
Znajdziesz nas w Google NewsKoleje Rosyjskie uruchamiają pierwsze połączenie Moskwa-Indie