Kanadyjski rząd oficjalnie nakazał skonfiskować rosyjski samolot towarowy Antonov An-124 o kryptonimie Rusłan. Maszyna w wyniku sankcji utknęła na lotnisku w Toronto tuż po ataku Rosji na Ukrainę. Rząd Kanady rozważa przekazanie go Ukrainie.
Rosyjski Antonov oficjalnie skonfiskowany
Rząd Kanady oficjalnie zdecydował o skonfiskowaniu samolotu towarowego Antonov An-124, który w wyniku sankcji utknął na lotnisku Pearson w Toronto (YYZ). Jak informuje portal Simple Flying, rosyjski Antonov An-124 o kryptonimie Rusłan należy do spółki zależnej od Volga-Dnepr Airlines LLC i Volga-Dnepr Group i został skonfiskowany w następstwie kanadyjskich sankcji. Niemal 27-letnia maszyna, zarejestrowana jako RA-82078, utknęła na lotnisku już 27 lutego zeszłego roku, czyli tuż po inwazji Rosji na Ukrainę.
Samolot wylądował na lotnisku dwa godziny przed zamknięciem przez Kanadę przestrzeni powietrznej dla rosyjskich maszyn. Volga-Dnepr Airlines i Volga-Dnepr Group to dwie firmy, przeciwko którym Kanada nałożyła sankcje z powodu ich współudziału w wojnie Rosji przeciwko Ukrainie. Oprócz skonfiskowanego mienia, Volga-Dnepr Airlines obecnie posiada dziesięć samolotów towarowych Antonov An-124, z czego trzy z nich utknęły na lotnisku Leipzig Halle (LEJ) w Niemczech.
Dzisiaj Kanada wysyła jasny sygnał reżimowi rosyjskiemu, że nie ma u nas schronienia dla tych, którzy wspierają i czerpią korzyści z wojny Kremla. Kanada od początku wspiera walkę Ukrainy o wolność, i będziemy kontynuować naszą pomoc również po zwycięstwie Ukrainy, by wesprzeć odbudowę kraju – powiedziała Mélanie Joly, kanadyjska Minister Spraw Zagranicznych.
Czytaj też: Przejęty rosyjski Antonov może zostać przekazany Ukrainie
Maszynę dostanie Ukraina?
Co więcej, rząd kanadyjski zadeklarował współpracę z rządem ukraińskim w celu rozważenia różnych możliwości przeznaczenia skonfiskowanego rosyjskiego mienia na rzecz Ukrainy. Jak informuje portal Simple Flying, przede wszystkim rozważane jest wykorzystanie mienia jako rekompensaty dla ofiar rosyjskiej agresji, przywrócenia międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz wsparcia odbudowy Ukrainy.
Od samego początku staliśmy po stronie narodu ukraińskiego i wprowadziliśmy zakaz dotyczący wszystkich lotów do Rosji i obsługiwanych przez nią połączeń do Kanady. Dzisiaj pokazujemy, że działania Rosji nadal mają konsekwencje. Jesteśmy solidarni z Ukrainą i podejmiemy wszelkie niezbędne działania, aby wywierać presję na Putina – powiedział Omar Alghabra, kanadyjski minister transportu.
W wyniku inwazji Rosji na Ukrainę, na sektor lotnictwa tego kraju nałożono surowe międzynarodowe sankcje. Sankcje te skutecznie zakazują dostępu zarejestrowanym w Rosji i powiązanym z Rosją samolotom do przestrzeni powietrznej Kanady, Stanów Zjednoczonych, Europy oraz kilku innych państw.
Niestety, tytuł największego działającego samolotu Antonov już nie należy do ukraińskiego Antonova An-225 Mrija, który został zniszczony z powodu inwazji Rosji na Ukrainę i zbombardowania lotniska w Hostomelu. Jednakże, rosyjski Antonov An-124 utrzymuje swoją pozycję jako jeden z największych towarowych samolotów dostępnych komercyjnie. Chociaż jest mniejszy od An-225, został wprowadzony w 1982 roku i zbudowano 55 egzemplarzy tej maszyny. Przed wprowadzeniem modelu 747-8, An-124 był najcięższym komercyjnie produkowanym samolotem.
Czytaj też: Rosyjska gospodarka jednak się „trzyma”. Według Rosjan
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz