PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyTransport

Włoska policja skonfiskowała 60 niesprawnych ciężarówek, które miały trafić do Afryki

Guardia di Finanza dokonała konfiskaty sześćdziesięciu pojazdów ciężarowych, które miały trafić do Afryki. Po przeprowadzeniu kontroli okazało się, że pojazdy są niesprawne. Konfiskata ciężarówek pociągnęła za sobą oskarżenia o dumping środowiskowy. 

Konfiskata sześćdziesięciu ciężarówek we Włoszech

Pojazdy były gotowe do nielegalnego transportu do Afryki Północnej, nie spełniając wymaganych wymogów bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Zatrzymanymi ciężarówkami były m.in. Stralisy pierwszej generacji oraz niektóre modele Iveco. Stan techniczny pojazdów pozostawał wiele do życzenia.

Policja zwróciła uwagę na podejrzane działania w porcie handlowym Marghera, gdzie znajdowała się duża liczba pojazdów ciężarowych. Finalnie skonfiskowano sześćdziesiąt niesprawnych i zanieczyszczających środowisko ciężarówek.

Zobacz także: Renault zaprojektuje ciężarówkę elektryczną o koszcie porównywalnym do pojazdu z silnikiem Diesla

Dumping środowiskowy w kontekście eksportu pojazdów

Działania eksporterów wpisują się w pojęcie dumpingu środowiskowego, który polega na wykorzystywaniu niskich standardów najbiedniejszych państw do uzyskania korzyści finansowych.

Okazało się, że właściciele ciężarówek chcieli uniknąć wysokich kosztów adaptacji pojazdów, powierzyli więc je agencji z Piemontu, która wystawiła fałszywe certyfikaty na wywóz pojazdów przeznaczonych na sprzedaż za granicę. Przeprowadzone dochodzenie pozwoliło ustalić, że wymogi niezbędne do eksportu zostały fałszywie poświadczone przez agencję piemoncką. Finalnie doszło do wydrukowania certyfikatów niezbędnych do sprzedaży za granicą. Osoby zaangażowane w sprawę zostały oskarżone o oszustwo i wobec nich będzie toczyć się postępowanie sądowe.

Zobacz także: Motoryzacja w Grupie Wyszehradzkiej słabnie, w Polsce umacnia się

Włoska prokuratura uznała, że eksporter celowo uniknął dostosowania pojazdów do restrykcyjnych europejskich wymogów, aby ograniczyć koszty i zyskać na sprzedaży pojazdów w krajach Afryki. Gdyby oszustom udało się sprzedać pojazdy w Afryce Północnej, z pewnością byłyby użytkowane jeszcze przez kilka lat. Eksport używanych samochodów z Europy Zachodniej do Afryki staje się coraz popularniejszy, statki z używanymi pojazdami wyruszają najczęściej z portów włoskich, francuskich i niemieckich. Tylko w Ghanie rocznie sprowadza się 100 000 wycofanych z eksploatacji pojazdów, po czym są sprzedawane na lokalnym rynku i eksploatowane przez kolejne lata. Według Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska w latach 2015-2018 do Afryki trafiło 7 mln starych samochodów.

Średni wiek ciężarówki w Polsce wynosi 13 lat. Najstarsze pojazdy są w Grecji

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button