Morski

Porty w Szczecinie i Świnoujściu z dobrymi prognozami ekonomicznymi

Porty w Szczecinie i Świnoujściu są na drodze do osiągnięcia rekordu przeładunków. W niektórych kategoriach odnotowano jednak spadki. 

Porty w Szczecinie i Świnoujściu – więcej LNG, mniej kontenerów 

Do końca listopada operatorzy portowi obsłużyli tyle samo ładunków, co w całym 2021 roku. Tym samym wynik operacyjny ukształtował się na poziomie 33,3 mln ton. Oznacza to, że względem roku ubiegłego porty odnotowały wzrost o 9,4%.

W portach ostatni rekord ustanowiono jeszcze przed pandemią, w 2018 roku. W tym roku porty są na plusie o 7,5% względem wolumenu sprzed czterech lat. Za ten wzrost odpowiada m.in. obecna sytuacja gospodarcza powiązana z kryzysem energetycznym w Europie. W portach jest więcej węgla czy LNG. Do końca roku terminal LNG w Świnoujściu obsłużył 51 statków z LNG. W tym roku odnotowano spadki w kategorii zbóż (-9%), drobnicy (-3,2%), drobnicy promowej (-1,5%) oraz kontenerów (-12,5%).

Zobacz także: W Gdańsku ruszyły prace nad T3. Terminal pozwoli na obsługę największych kontenerowców

Perspektywy rozwoju dla portów

Według bieżących prognoz opracowanych na podstawie tegorocznych wyników oczekuje się, że porty zakończą rok z 36,3 mln ton obsłużonych ładunków. Będzie to ok. 10% więcej niż w 2021 roku oraz rekordowym 2018 roku.

Obecnie trwają prace nad modernizacją nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Po zakończonych pracach port ma umożliwiać obsługę większych ładunków niż obecnie. Terminal promowy w Świnoujściu ma być przystosowany do transportu intermodalnego. Realizowane są także inwestycje obejmujące rozbudowę terminala LNG. Dodatkowe stanowisko ma pozwolić na obsługę mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Remontowane są również drogi umożliwiające lepszy dojazd do portów.

Zobacz także: Strajk kierowców w Korei Południowej kosztował już 2,5 mld dolarów. Brakuje paliwa

Jak podaje zarząd, w przyszłości na wzrost znaczenia portów ma wpłynąć Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych (Więcej: W Świnoujściu ma powstać port kontenerowy. Duży opór ze strony niemieckiej oraz Grupa ORLEN planuje budowę pierwszego portu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych).

Spadek stawek frachtowych trwa już czterdziesty tydzień z rzędu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button