E-commerce
Gorące newsy

Dyrektywa Omnibus weszła w życie! Koniec z fake promocjami

Internet zalała masa screenów i zdjęć pokazujących fałszywe promocje

Z początkiem roku w życie weszła unijna dyrektywa Omnibus, która wprowadza wiele zmian w prawie ochrony konsumentów. Przepisy zostały uchwalone już w 2019 roku i zostały zaimplementowane przez Polskę z rocznym poślizgiem, ale zdecydowanie było warto, bowiem efekty nowego prawa widać już gołym okiem.

Dyrektywa Omnibus zwalczy fejkowe promocje?

Od nowego roku sklepy są zobowiązane do podania najniższej ceny, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed obniżką. Co to oznacza w praktyce? Ukrócenie procederu fake promocji, czyli sztucznego podnoszenia cen, by potem je sztucznie obniżać. Takie zachowanie, choć niezgodne z wcześniejszymi polskimi przepisami, uchodziło sklepom na sucho, bowiem trudno było udowodnić, że dany sklep dopuszczał się oszustwa. Dyrektywa Omnibus całkowicie zmienia ten stan rzeczy, a efekty są widoczne gołym okiem. Internet zalała masa screenów i zdjęć pokazujących fałszywe promocje. Często da się znaleźć takie „promocje”, w których ceny są wyższe od tych z ostatnich 30 dni.

Nowe prawo obowiązuje nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale również tych działających w branży e-commerce oraz pokazów i wycieczek. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznaczył jednak, że obowiązek informowania o najniższej cenie nie dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca zwyczajnie obniży cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.

Czytaj też: Krach branży e-commerce. Amazon stracił połowę swojej wartości!

Zakaz fałszywych recenzji

To jednak nie wszystko. Dyrektywa Omnibus zakazuje również umieszczania fałszywych oraz zniekształconych recenzji. Każdy przedsiębiorca będzie musiał podawać informacje, w jaki sposób weryfikuje autentyczność recenzji i czy zamieszcza na swojej stronie wszystkie opinie, w tym również te negatywne. Ukróci to proceder kupowania fałszywych pozytywnych recenzji przez firmy i ukrywania tych negatywnych.

Dyrektywa walczy również ze słynnymi POKAZAMI, podczas których nieświadomi konsumenci – głównie osoby starsze – wydawały tysiące, jeśli nie dziesiątki tysięcy złotych na garnki lub pościele. W życie wszedł też zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie umowy (30 dni w przypadku wycieczki i nieumówionej wizyty w domu konsumenta oraz 14 dni w przypadku pokazów). Warto również zaznaczyć, że zawarta w takiej sytuacji umowa, na przykład pożyczka, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.

Nowe prawo ucieszy również osoby, kupujące w internecie bilety na koncerty lub inne wydarzenia kulturalne i sportowe. Od teraz firmy będą miały zakaz wykupywania biletów przy pomocy botów, by później odsprzedać je po zawyżonych cenach.

Jeżeli chodzi o rzetelność informowania, to jest z tym problem i był z tym problem od lat. Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internacie – stwierdził Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czytaj też: Dyrektywa Omnibus, czyli koniec z fałszywymi internetowymi recenzjami i sztucznym zawyżaniem cen

Allegro ukarane ogromną grzywną! UOKiK był bezlitosny!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button