DrogowyPrzemysł 4.0Transport

Capsolar pracuje nad panelami słonecznymi dla branży transportu

Kanadyjski start-up Capsolar opracowuje elastyczny panel słoneczny, który ma umożliwić bezpośrednie dostarczanie energii do pojazdu. Projekt jest w fazie intensywnych testów. 

Capsolar pracuje nad solarnymi panelami dla branży transportu 

Opracowany modułowy panel może pasować do każdego pojazdu bez konieczności modyfikacji karoserii. Panel kanadyjskiej firmy ma być wykorzystywany również w wysokich temperaturach otoczenia, zarówno podczas jazdy, jak i postoju.

Pojazdy elektryczne wyposażone w panele solarne na dachu mają być z pełni ekologiczne i wyznaczać kierunek zmian w branży transportu. Elastyczne moduły fotowoltaiczne mają współpracować z dowolnym pojazdem elektrycznym o małej prędkości (EV) bez konieczności jakichkolwiek modyfikacji. Elastyczną formę panelu będzie można dopasować do każdego dachu. Zgłoszenie patentowe na ten w pełni modułowy system jest obecnie w toku.

Samy Benhamza, dyrektor generalny firmy, mówi o technologii:

Nasz system modułowy pozwala nam dostosować nasze panele do każdego typu wolnobieżnego pojazdu elektrycznego bez dodatkowych modyfikacji i niestandardowych prac.

Zobacz także: ZF rozwija technologię zaawansowanego układu kierowniczego steer-by-wire

Zobacz także: Zapasy węgla w Polsce spadły w dwa lata o 84%. Czy zabraknie go zimą?

Jak działa panel solarny na dachu samochodu?

Ogniwa słoneczne w panelu są strategicznie rozmieszczone, co pozwala na zmaksymalizowanie wydajności pod różnym kątem padania światła. Diody obejściowe mają natomiast zminimalizować efekt zacienienia. Zaprezentowany moduł SM-550 ma 2100 mm długości, 1320 mm szerokości oraz 25 mm grubości. Jego waga wynosi ok. 30 kg. Panel ma 21,3% wydajności konwersji energii i może wytwarzać napięcie 108 V i dostarczać do obwodu 6,4 A. Moduł może pracować temperaturach nawet do 55 st. C podczas jazdy i 45 st. C podczas postoju pojazdu. Stopień ochrony IP67 zapewnia odporność na zanieczyszczenia i opady deszczu.

Capsolar zwraca uwagę, że transformacja w transporcie nie może odbyć się przy pomocy energii uzyskiwanej ze spalania paliw kopalnych. Wykorzystanie czystej energii ma natomiast stanowić podstawę nowoczesnej motoryzacji. Obecnie trwają zaawansowane testy panelu w warunkach rzeczywistych. Naukowcy starają się ustalić jakie parametry wpływają na osiągi pojazdu elektrycznego wyposażonego w ten moduł.

Samy Benhazma, powiedział w wywiadzie dla magazynu PV:

Będziemy wtedy mogli przesłać te dane do projektowanego kontrolera ładowania i wykorzystać sztuczną inteligencję do optymalizacji parametrów operacyjnych algorytmu śledzenia MPP.

Rhenus Home Delivery inwestuje w ekologiczną flotę. 150 pojazdów elektrycznych do 2023 roku

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button