IntermodalnyKolejowyTransport

Terminal Małaszewicze zostanie rozbudowany. Koszt? Aż 4 mld złotych

Terminal Małaszewicze, który potoczne zwany jest „bramą Nowego Jedwabnego Szlaku”, może wkrótce znacznie powiększyć swoje możliwości. Wszystko dzięki przetargowi, który ogłosiła spółka Cargotor, który ma na cale jego rozbudowę. Dzięki temu będzie można obsłużyć nawet 55 par pociągów dziennie, co w porównaniu z obecnymi 17 parami znacznie zwiększy jego możliwości logistyczne.

Terminal Małaszewicze przejdzie modernizację za 4 mld złotych

Terminal Małaszewicze, jako „brama” Nowego Jedwabnego Szlaku, jest jednym z najważniejszych punktów logistycznych w Europie. I to mimo wojny na Ukrainie i nieprzyjacielskich relacji pomiędzy Warszawą a Mińskiem, które z miesiąca na miesiąc się pogarszają.

Niemniej jednak z uwagi na wciąż rosnące zapotrzebowanie na transport z Chin i utrudniony tranzyt przez Białoruś, suchy port kolejowy w Małaszewiczach musi zostać rozbudowany. Dzięki temu przepustowość ma znacznie wzrosnąć i przynieść spore zyski do budżetu kraju. Mówi się nawet, że dzięki inwestycji przepustowość wzrośnie aż trzykrotnie.

Czytaj również: PGE i PKP Cargo inwestują w Centralny Port Multimodalny w Karsznicach

Niestety Unia Europejska w tym nie pomoże, ponieważ cały koszt — który ma wynieść nawet 4 mld złotych — poniesie Polska. Z tego powodu polska spółka Cargotor, kontrolowana przez PKP, ogłosiła ostatnio przetarg w tej sprawie pod nazwą „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy UE z Białorusią”. Inwestycja ma kolosalne znaczenie, ponieważ wolumen towarów z Chin nieprzerwanie się zwiększa — i to mimo napiętej sytuacji na wschodniej granicy.

Wszystko to sprawia, że wpływy z samych podatków do budżetu Polski mają wynieść nawet 45 mld złotych plus 4 mld złotych z cła w ciągu najbliższych 11 lat. Zarobi także spółka Cargotor, która zarządza suchym portem w Małaszewiczach. Jak podaje Rzeczpospolita — w samym 2020 roku przyniosła do budżetu kraju mld zł wpływów z tytułu ceł i podatków.

Jakie znaczenie ma modernizacja Infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze?

Terminal Małaszewicze uzyska dzięki modernizacji zdolność przyjmowania pociągów o długości ponad 1 km poruszających się w układzie szerokotorowym. Oznacza to możliwość jazdy po torach z „europejskim rozstawem”, czyli 1520 mm. Ponadto suchy port przyjmie także pociągi o długości 750 metrów w układzie normalnotorowym, czyli z rozstawem szyn 1435 mm. Jak informuje serwis Money.pl pociągi będą mogły poruszać się z maksymalną prędkość do 40 km/h z 20 km/h, które są dopuszczalne obecnie.

Polska ma odgrywać kluczową rolę w transporcie z Chin. Wszystko dlatego, że aż 90% importowanych towarów z Państwa Środka trafiało właśnie do suchego portu Małaszewicze. Zwycięzca przetargu będzie musiał udowodnić, że osiągnął przygód ze sprzedaży w zakresie budownictwa kolejowego minimalnie 1 mld złotych. Ponadto musi mieć zdolność kredytową na minimalnym poziomie 250 mln złotych.

Czytaj również: Chińskie inwestycje w Maroku będą jeszcze większe

Do zadań wykonawcy będzie należała również modernizacja infrastruktury drogowej, m.in. dojazdów i przebudowę dróg publicznych i wewnętrznych. Realizacja ma trwać pięć lat, ale w dokumencie zaznaczono, że roboty budowlane mogą przesunąć się w czasie. Prace mają rozpocząć się w pierwszej połowie 2023 roku.

Terminal Małaszewicze szybko się rozrasta. W planach kolejne inwestycje

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button