KolejowyTransport

UE sfinansuje połączenie kolejowe między Serbią i Bułgarią

W ostatnich miesiącach, w następstwie trwającego konfliktu między Rosją a Ukrainą, nastąpił niemal szaleńczy wzrost zainteresowania korytarzami kolejowymi w Europie Środkowej i Wschodniej. Nie ma dnia, by nie uruchamiano nowych planów działania i nie zapowiadano nowych inwestycji. Najnowsza dotyczy linii kolejowej między Serbią a Bułgarią. Połączenie kolejowe między Serbią i Bułgarią jest częścią korytarza transportowego łączącego Turcję z Europą Środkową i Zachodnią.

Połączenie kolejowe między Serbią i Bułgarią

Komisja Europejska zatwierdziła inwestycję w wysokości ponad 110 mln euro z Funduszu Spójności na interwencję w korytarzu, włączonym do sieci Ten-T, między Sofią a granicą z Serbią. Jest to pierwszy etap modernizacji i unowocześnienia linii kolejowej o długości nieco ponad 33 kilometrów, ale kluczowej dla relacji między dwoma krajami. Odcinek biegnie od Voluyak, północnej dzielnicy bułgarskiej stolicy Sofii, do Dragoman, miasteczka położonego kilka kilometrów od granicy z Serbią. Połączenie kolejowe między Serbią i Bułgarią jest częścią korytarza transportowego łączącego Turcję z Europą Środkową i Zachodnią.

Inwestycje w infrastrukturę mają na celu ułatwienie przeniesienia przepływu towarów z dróg na kolej, a przede wszystkim wzmocnienie stosunków gospodarczych i handlowych w obszarze geograficznym, który ma coraz większe znaczenie. Pierwszy etap interwencji, ujęty w Programie Operacyjnym Infrastruktura Transportowa 2014-2020, polega na podwojeniu obecnego pojedynczego toru, który zostanie zelektryfikowany. Zainstalowany zostanie również nowoczesny system sygnalizacji, zarządzania i kontroli, aby linia była interoperacyjna ponad granicami. Ramy czasowe są bardzo napięte ze względu na pilną potrzebę i szacuje się, że projekt zostanie ukończony do 2023 r.

Czytaj też: Rosyjski pociąg intermodalny połączył Petersburg i Mumbaj

Projekt w dwóch etapach

W drugim etapie projektu uzupełnione zostanie wyposażenie technologiczne dla wysokiej przepustowości, wraz z wdrożeniem standardu Ertms/Etcs. Pociągi towarowe będą mogły wtedy osiągnąć prędkość handlową 120 km/h. Połączenie Turcji z Europą stanowi alternatywę dla ruchu euroazjatyckiego, który do tej pory przebiegał przez Rosję. Połączenie kolejowe między Serbią i Bułgarią, finansowany obecnie przez Europę, stanowi idealną kontynuację trwającego projektu kolejowego między Halkalı a Kapikule, na granicy turecko-bułgarskiej.

Czytaj też: Recesja w Rosji będzie mniejsza, niż wcześniej oczekiwano

Połączenie intermodalne połączy Pragę z niemieckim Wilhelmshaven

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button