KolejowyTransport
Gorące newsy

KE chce wprowadzić standardowy rozstaw torów w całej Unii

Komisja Europejska zaproponowała, aby wprowadzić standardowy rozstaw torów 1435 mm we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Wojna na Ukrainie uświadomiła Brukseli, że różne szerokości torów mogą powodować wiele ograniczeń w sektorze transportu. Kraje o innej szerokości torów w Unii Europejskiej to Irlandia, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa, Portugalia i Hiszpania.

Standardowy rozstaw torów w całej Unii

KE chce zmienić istniejący wniosek dotyczący zmiany nowego rozporządzenia w sprawie TEN-T z grudnia ubiegłego roku. Obecna propozycja będzie od tej pory częścią trwających negocjacji w sprawie zmiany przepisów dotyczących TEN-T. Ze względu na wyzwania, jakie stawia wojna na Ukrainie, UE zdała sobie sprawę, że lepsze połączenia z krajami sąsiadującymi z UE są obecnie „potrzebne bardziej niż kiedykolwiek”.

Nasze wysiłki na rzecz ułatwienia eksportu zboża z Ukrainy pokazały, jak ważna jest interoperacyjność systemu transportowego – powiedziała Adina Valean, europejska komisarz ds. transportu.

W związku z tym Komisja zaproponowała, aby wszystkie państwa członkowskie posiadające lądowe połączenie kolejowe z innymi państwami członkowskimi były zobowiązane do budowy swoich nowych linii kolejowych TEN-T, mających standardowy rozstaw torów 1435 mm. Państwa te muszą również opracować plan dostosowania do standardu europejskiego tras wchodzących w skład dziewięciu istniejących korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej. Obejmuje to analizę kosztów i korzyści. Jeśli będzie ona negatywna, kraje członkowskie będą mogły zdecydować, że nie będą dostosowywać swojej sieci.

Wikiedia, Saitek780 CC BY-SA 3.0

Czytaj też: UE sfinansuje połączenie kolejowe między Serbią i Bułgarią

Ekspansja na Ukrainę

Komisja Europejska zaproponowała również przedłużenie czterech korytarzy transportowych TEN-T do głównych węzłów transportowych na Ukrainie i w Mołdawii. Ze względu na obecną sytuację Komisja Europejska nie czuje już potrzeby koncentrowania się na rozszerzeniu na Rosję i Białoruś, dlatego usunęła te plany z propozycji. Komisja zaznaczyła jednak, że Białoruś może zostać ponownie włączona do rozporządzenia po przeprowadzeniu demokratycznych reform. Komisja Europejska zaproponowała, aby zamiast skupiania się na transporcie przez granicę polsko-ukraińską, przedłużyć z Bałtyku do portowego miasta Mariupol przez ukraiński Lwów i Kijów. Korytarz BałtykMorze Adriatyckie i Korytarz RenDunaj mają być przedłużone od granicy słowacko-ukraińskiej do Lwowa. Korytarz BałtykMorze Czarne / Morze Egejskie ma przebiegać z rumuńskiego Bukaresztu do portowego miasta Odessa przez Mołdawię.

W zmienionej propozycji organ UE chce również nadać mniejszy priorytet rozwojowi istniejących transgranicznych połączeń transportowych państw członkowskich z Białorusią lub Rosją. Dotyczy to tras z Finlandii, Łotwy, Estonii, Litwy i Polski do granicy z Rosją i Białorusią. Połączenia, które nadal należą do sieci bazowej TEN-T, muszą zostać przeniesione do „sieci kompleksowej”. Oznacza to między innymi, że połączenia te muszą spełniać standardy TEN-T dopiero w 2050 r., a nie w 2030 r.

Polecane artykuły

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button