Komisja Europejska zaproponowała, aby wprowadzić standardowy rozstaw torów 1435 mm we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Wojna na Ukrainie uświadomiła Brukseli, że różne szerokości torów mogą powodować wiele ograniczeń w sektorze transportu. Kraje o innej szerokości torów w Unii Europejskiej to Irlandia, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa, Portugalia i Hiszpania.
Standardowy rozstaw torów w całej Unii
KE chce zmienić istniejący wniosek dotyczący zmiany nowego rozporządzenia w sprawie TEN-T z grudnia ubiegłego roku. Obecna propozycja będzie od tej pory częścią trwających negocjacji w sprawie zmiany przepisów dotyczących TEN-T. Ze względu na wyzwania, jakie stawia wojna na Ukrainie, UE zdała sobie sprawę, że lepsze połączenia z krajami sąsiadującymi z UE są obecnie „potrzebne bardziej niż kiedykolwiek”.
Nasze wysiłki na rzecz ułatwienia eksportu zboża z Ukrainy pokazały, jak ważna jest interoperacyjność systemu transportowego – powiedziała Adina Valean, europejska komisarz ds. transportu.
W związku z tym Komisja zaproponowała, aby wszystkie państwa członkowskie posiadające lądowe połączenie kolejowe z innymi państwami członkowskimi były zobowiązane do budowy swoich nowych linii kolejowych TEN-T, mających standardowy rozstaw torów 1435 mm. Państwa te muszą również opracować plan dostosowania do standardu europejskiego tras wchodzących w skład dziewięciu istniejących korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej. Obejmuje to analizę kosztów i korzyści. Jeśli będzie ona negatywna, kraje członkowskie będą mogły zdecydować, że nie będą dostosowywać swojej sieci.
Czytaj też: UE sfinansuje połączenie kolejowe między Serbią i Bułgarią
Ekspansja na Ukrainę
Komisja Europejska zaproponowała również przedłużenie czterech korytarzy transportowych TEN-T do głównych węzłów transportowych na Ukrainie i w Mołdawii. Ze względu na obecną sytuację Komisja Europejska nie czuje już potrzeby koncentrowania się na rozszerzeniu na Rosję i Białoruś, dlatego usunęła te plany z propozycji. Komisja zaznaczyła jednak, że Białoruś może zostać ponownie włączona do rozporządzenia po przeprowadzeniu demokratycznych reform. Komisja Europejska zaproponowała, aby zamiast skupiania się na transporcie przez granicę polsko-ukraińską, przedłużyć z Bałtyku do portowego miasta Mariupol przez ukraiński Lwów i Kijów. Korytarz Bałtyk – Morze Adriatyckie i Korytarz Ren – Dunaj mają być przedłużone od granicy słowacko-ukraińskiej do Lwowa. Korytarz Bałtyk – Morze Czarne / Morze Egejskie ma przebiegać z rumuńskiego Bukaresztu do portowego miasta Odessa przez Mołdawię.
W zmienionej propozycji organ UE chce również nadać mniejszy priorytet rozwojowi istniejących transgranicznych połączeń transportowych państw członkowskich z Białorusią lub Rosją. Dotyczy to tras z Finlandii, Łotwy, Estonii, Litwy i Polski do granicy z Rosją i Białorusią. Połączenia, które nadal należą do sieci bazowej TEN-T, muszą zostać przeniesione do „sieci kompleksowej”. Oznacza to między innymi, że połączenia te muszą spełniać standardy TEN-T dopiero w 2050 r., a nie w 2030 r.
No super, wreszcie będzie można przejechać pociągiem z Pragi do Dublinu ;-]