IntermodalnyTransport
Gorące newsy

PGE i PKP Cargo inwestują w Centralny Port Multimodalny w Karsznicach

Centralny Port Multimodalny w Karsznicach (Zduńska Wola) coraz bliżej realizacji. Na miejscu ma bowiem powstać Konsorcjum Transportu Kombinowanego, które jest wspólnym przedsięwzięciem PGE oraz jej spółki Betrans wraz z PKP Cargo Terminale. Inwestycja pomoże w rozwinięciu regionu po zamknięciu kopalni w Bełchatowie.

Centralny Port Multimodalny w Karsznicach coraz bliżej realizacji

Centralny Port Multimodalny to bez wątpienia jedna z najistotniejszych inwestycji logistycznych w województwie łódzkim. Z tego powodu trzeciego lutego doszło do porozumienia w sprawie budowy terminala multimodalnego w Karsznicach*, który jest istotny pod kątem rozwoju całego regionu. Inwestycja będzie realizowana przez PGE Polska Grupa Energetyczna ze spółką Betrans oraz PKP Cargo Terminale. Wspólny projekt nazwano mianem Konsorcjum Transportu Kombinowanego (KTK).

Czytaj również: Nowy Jedwabny Szlak szansą dla polskiej gospodarki

Jak wskazał marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber:

Port, który powstaje w Karsznicach, to niezwykle ważne przedsięwzięcie, istotne nie tylko dla mieszkańców Zduńskiej Woli i okolic, ale — w kontekście transformacji — dla całego obszaru województwa łódzkiego. Powstające Konsorcjum to sygnał dla mieszkańców okręgu bełchatowskiego, że jesteśmy z wami. Budujemy wspólną inwestycję dla was.

PGE wskazuje, że konsorcjum umożliwi spółce udział w tworzeniu nowoczesnego systemu transportowego. Dzięki temu spółka wykorzysta pełny potencjał przeładunkowo-składowy terminali należących do PKP Cargo Terminale. Co równie istotne, inwestycja ma być sposobem na transformację tego obszaru po likwidacji kopalni Bełchatów. Wyłączanie poszczególnych bloków rozpocznie się po 2030 roku, a zakończy w 2036. Dzięki temu do 2038 roku wydobycie węgla w regionie zostanie całkowicie wyeliminowane.

Jacek Rutkowski, prezes PKP Cargo Terminale poinformował również, że:

Liczymy, że współpraca z naszymi partnerami przyczyni się do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw transportowych oraz Terminala Multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach.

Jak duży będzie Centralny Port Multimodalny w Karsznicach?

W obiekcie o powierzchni 22 hektarów znajdą się dwie suwnice bramowe, dziewięć torów, place rozładunkowe i magazynowe. W terminalu będzie zaimplementowana również infrastruktura towarzysząca, w tym wybudowane drogi i parkingi. Terminal ma docelową zdolność składowania 4500 TEU (odpowiednik kontenerów 20-stopowych) i roczną zdolność przeładunkową 220000 TEU. Dzięki lokalizacji w pobliżu linii kolejowej 131 oraz trasy S8 terminal może w realny sposób przyczynić się do rozwoju całego regionu.

Koszt inwestycji wyniesie 46 mln złotych, które będą pochodziły z funduszy unijnych.  Pełny koszt budowy Centralnego Portu Multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach wyniesie około 76 mln złotych. Pierwotny plan zakładał, że budowa zakończy się w 2023 roku, ale wówczas na drodze przeszkodził brak funduszy. Obecnie sytuacja uległa zmianie, ponieważ obie strony podpisały list intencyjnego. Nie ma jednak pewności, kiedy inwestycja będzie sfinalizowana.

Czytaj również: Terminal Małaszewicze szybko się rozrasta. W planach kolejne inwestycje

*Karsznice to wieś położona w centralnej Polsce (powiat zduńskowolski), w województwie łódzkim, która znana jest wieloletniej działalności logistycznej. Obszar ten jest ważnym punktem na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku. Według planów po zakończeniu budowy nowy terminal będzie obsługiwał większość ładunków ze wschodu.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button