MorskiTransport

UNCTAD: Wpływ wojny na logistykę handlu morskiego jest katastrofalny

Według Konferencji ONZ ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), wojna na Ukrainie dławi handel i logistykę kraju i regionu Morza Czarnego. W raporcie, opublikowanym 28 czerwca, opisano wpływ wojny na logistykę handlu morskiego. Poszukiwanie alternatywnych szlaków handlowych dla ukraińskich towarów gwałtownie zwiększyło zapotrzebowanie na infrastrukturę i usługi transportu lądowego i morskiego.

Wpływ wojny na logistykę handlu morskiego

Jak wynika z raportu UNCTAD, wpływ wojny na logistykę handlu morskiego jest katastrofalny. Partnerzy handlowi Ukrainy muszą obecnie pozyskiwać wiele towarów z dalszych, alternatywnych miejsc. Zwiększyło to globalne zapotrzebowanie na statki oraz koszty transportu morskiego na całym świecie. Biorąc pod uwagę wiodącą rolę Federacji Rosyjskiej i Ukrainy na rynkach rolno-spożywczych oraz ich związek z bezpieczeństwem żywnościowym i ograniczaniem ubóstwa na świecie, przedmiotem szczególnej troski jest transport zboża.

Ceny zbóż i koszty wysyłki rosły od 2020 r., ale wojna na Ukrainie nasiliła tę tendencję i odwróciła tymczasowy spadek cen wysyłki. Od lutego do maja 2022 roku cena płacona za transport suchych towarów masowych – takich jak zboże – wzrosła o prawie 60 procent. Jednoczesny wzrost cen zbóż i stawek frachtowych doprowadziłby do prawie 4-procentowego wzrostu cen żywności konsumpcyjnej na świecie. Prawie połowa tego wpływu wynika z wyższych kosztów transportu.

Czytaj też: Rosyjski rynek motoryzacyjny załamał się, produkcja w maju spadła o 97%!

Wyższe ceny dla konsumentów i groźba ubóstwa

Rosja jest gigantem na światowym rynku paliw i nawozów, które są kluczowymi środkami produkcji dla rolników na całym świecie. Zakłócenia w ich dostawach mogą prowadzić do zmniejszenia plonów zbóż i wzrostu cen, co ma poważne konsekwencje dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego, zwłaszcza w gospodarkach wrażliwych i zależnych od importu żywności. Rosja jest również wiodącym eksporterem ropy i gazu. W obliczu ograniczeń handlowych i wyzwań logistycznych koszt ropy i gazu wzrósł, ponieważ sięgnięto po alternatywne źródła dostaw, często bardziej odległe.

Wyższe koszty energii doprowadziły do wyższych cen bunkrowania, zwiększając koszty transportu morskiego dla wszystkich sektorów. Do końca maja 2022 r. średnia globalna cena oleju opałowego o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO) wzrosła o 64% w stosunku do początku roku. W sumie te zwiększone koszty oznaczają wyższe ceny dla konsumentów i grożą pogłębieniem ubóstwa.

Czytaj też: W Rosji nie będzie chleba? Przez zachodnie sankcje piekarnie mogą stanąć

Rosja ma trudności z eksportem zboża. Twierdzi, że to z powodu sankcji

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button