KolejowyTransport

Rail Baltica w Estonii. Nowy raport wskazuje jakie są postępy prac

9 czerwca podczas posiedzenia estońskiego rządu zatwierdzono raport okresowy dla projektu kolejowego Rail Baltica. Przedstawione zostały w nim dotychczas zrealizowane etapy inwestycji oraz potencjalne problemy jakie mogą pojawić się w przyszłości m.in. z finansowaniem projektu. Zgodnie z planem, trasa ma zostać ukończona do 2030 r. Jakie są postępy przy realizacji projektu?

Jakie są postępy prac przy Rail Baltica w Estonii?

W raporcie podsumowano dotychczasowe prace nad realizacją projektu Rail Baltica w Estonii. W ubiegłym roku ukończono plan (wraz z dokładnym projektem wizualnym) terminalu pasażerskiego na dworcu kolejowym w Ülemiste wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Ogłoszenie przetargu na budowę planowane jest na październik 2022 r., zaś zakończenie budowy na jesień 2027 r. Ukończono również główny projekt terminalu pasażerskiego w Parnawie. Rozpoczęcie procedury przetargowej na budowę zaplanowano na 2023 r., a rozpoczęcie budowy na 2024 r. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na 2027 r.

Zobacz również: Kontrakt na prace przy Rail Baltica został podpisany

W tym roku w dalszym ciągu będą trwały prace projektowe nad głównym odcinkiem trasy Rail Baltica w Estonii. Będą dotyczyć przede wszystkim planowania lokalnych stacji kolejowych w mniejszych miejscowościach – obecnie opracowuje się przystanki w 12 miejscowościach. W 2021 r. nabyto ponad 200 różnych nieruchomości i gruntów niezbędnych do realizacji projektu kolejowego, a proces ten będzie kontynuowany. W tym roku planowana jest budowa dziesięciu wiaduktów i czterech przejść dla dzikich zwierząt. Również estoński operator systemu elektroenergetycznego Elering będzie pracował nad relokacją linii wysokiego napięcia w celu dopasowania ich do projektu Rail Baltica.

Coraz droższe materiały budowlane powodują kłopoty

Obecnie trwający konflikt na Ukrainie spowodował znaczący wzrost cen materiałów budowlanych, w tym przede wszystkim stali i betonu. Czynnik ten może znacząco wpłynąć na koszty budowy Rail Baltica. Jak wskazano w raporcie koszt estońskiego odcinka szacowany początkowo w 2018 r. na 1,59 mld EUR, stale się zmienia ze względu na wzrost cen materiałów, a budowa okaże się droższa niż prognozowano. Już w 2021 r. zrewidowano kosztorys projektu, który wzrósł do 1,73 mld EUR, a wartość ta najprawdopodobniej jeszcze się zwiększy w nowych tegorocznych szacunkach.

Zobacz również: Kraje bałtyckie przestają importować gaz z Rosji i wzywają do tego całą UE

Dotychczasowa wielkość wydatków projektowych w Estonii wynosi 87,9 mln EUR, co obejmuje zarówno dotacje unijne, jak i wkład krajowy. Łączna suma kosztów w 2022 r. wyniesie według szacunków ok. 92 mln EUR, a w okresie strategii budżetu państwa obejmującej lata 2023-2026 około 911 mln EUR, z czego ponad 80 proc. ma zostać pokryte z dotacji unijnych. 

Problemy planistyczne przyczyniają się do ryzyka opóźnień w realizacji

Przewiduje się obecnie, że odcinek Rail Baltica w Estonii zostanie ukończony najpóźniej do 2030 r. Według raportu pierwotnie uzgodniony termin zakończenia 2026 r. jest nierealny, w szczególności ze względu na pewne opóźnienia w pracach projektowych przy głównej linii kolejowej, czego przejawem jest np. opóźnienie w pracach zatrudnionej przy projekcie hiszpańskiej pracowni IDOM. W raporcie okresowym wskazano również na ryzyko niepowodzenia ukończenia w terminie nabywania gruntów. 

Zobacz również: RB Rail rozpoczął przetarg na elektryfikację Rail Baltica

Problemem pozostaje także odcinek Rail Baltica w prowincji Parnawa, gdzie konieczne było poprawienie projektów wraz z uwzględnieniem wpływu linii kolejowej na rezerwat przyrody Luitemaa. Do tej pory trwają jeszcze prace projektowe, które zostały znacząco wydłużone. Zgodnie z nowym harmonogramem, projekt głównej linii Rail Baltic w Estonii ma zostać ukończony w 2024 roku, kiedy również ma rozpocząć się właściwa budowa trasy. W raporcie zaznaczono jednak, że terminy przetargów i kontraktów na konkretne odcinki mogą się zmienić w porównaniu z obecnymi planami.

Litewski odcinek Rail Baltica z pierwszym podpisanym kontraktem

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button