KolejowyTransport

Litewski odcinek Rail Baltica z pierwszym podpisanym kontraktem

Litewski odcinek Rail Baltica zyskał nowego wykonawcę sieci dróg serwisowych i lokalnych wzdłuż planowanej trasy. Eurovia Lietuva wygrała przetarg i podpisała kontrakt na budowę 20 kilometrów dróg. Oprócz tego wykona również inne elementy na trasie Rail Baltica.

Litewski odcinek Rail Baltica zyska sieć nowych dróg

Firma Eurovia Lietuva, która wygrała przetarg na prace przy litewskim odcinku Rail Baltica. Firma ta wybuduje 16 nowych dróg lokalnych i dojazdowych do przyszłej linii kolejowej, co umożliwi właścicielom okolicznych nieruchomości dojazd do swoich działek po wybudowaniu linii kolejowej. Łączna długość nowych dróg lokalnych wyniesie około 20 km.

Zobacz również: Litwa zablokowała transport potasu z Białorusi

Wybudowane zostaną również 2 tory serwisowe, które zapewnią utrzymanie linii kolejowej. Tam, gdzie nie jest możliwe wybudowanie oddzielnych torów, konieczne będzie wykonanie dróg dojazdowych i serwisowych. Zgodnie z umową zwycięzca przetargu będzie musiał także przebudować obiekty melioracyjne oraz podłączyć przepompownię. Kontrakt przewiduje, że prace zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 420 dni od ich rozpoczęcia. Całkowita wartość umowy wynosi 6,6 mln Euro.

Zobacz również: Koleje Łotewskie koncentrują się na transporcie pasażerskim

Prezes litewskiego operatora kolejowego LTG Infra, Karolis Sankovski wyraził zadowolenie z podpisania umowy:

Dzisiaj wykonano kolejny ważny krok w projekcie Rail Baltica – podpisano pierwszą umowę. Tym samym wkrótce rozpocznie się właściwa budowa zupełnie nowej linii kolejowej w kierunku granicy z Łotwą

Łotwa wybiera wykonawcę

Obecnie trwa również procedowanie przetargu na budowę głównego odcinka Rail Baltica na Łotwie. Zgodnie z życzeniem oferenta termin składania wniosków w międzynarodowym przetargu został przedłużony do 1 marca 2022 r. Przetarg organizowany jest w dwóch fazach: pierwsza będzie obejmowała wybór kandydatów, a druga – ocenę i negocjacje złożonych przez oferentów ofert wstępnych, złożenie ofert ostatecznych i wreszcie zawarcie umowy. Rozpoczęcie II etapu przetargu planowane jest na maj 2022 r., aby pod koniec 2022 r. zawrzeć umowę ze zwycięzcą II etapu i rozpocząć prace budowlane w pierwszej połowie 2023 r.

Zobacz również: Ceny prądu na Litwie były w styczniu o ponad 30% niższe niż w grudniu

Zwycięzca przetargu wykona roboty budowlane na magistrali Rail Baltica na terytorium Łotwy na odcinku ponad 200 km poza fragmentem w Rydze. W skład prac będą wchodzić takie elementy jak przygotowanie terenu, budowa nasypów, mostów kolejowych, dróg i wiaduktów, a także samo ułożenie torów kolejowych. Łotewski odcinek Rail Baltica liczy około 265 km, od granicy litewsko-łotewskiej do łotewsko-estońskiej.

Rail Baltica powoli wkracza w etap realizacji

Rail Baltica to największy projekt infrastrukturalny w historii trzech państw bałtyckich, który obejmuje budowę zelektryfikowanej linii kolejowej z Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallinna. Litewski odcinek Rail Baltica będzie liczył 392 km, łotewski – 265 km, a estoński – 213 km. Wartość całego projektu to ok. 5,8 mld euro. Oprócz prac na Litwie, Łotwie i w Estonii, budowa obejmuje również polskie odcinki trasy, m.in. na odcinku z Warszawy do Białegostoku. Otwarcie Rail Baltica jest planowane na 2027 rok.

Kontrakt na prace przy Rail Baltica został podpisany

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button