RB Rail rozpoczął przetarg na elektryfikację Rail Baltica, linii o standardowym rozstawie torów między Polską, Litwą, Łotwą i Estonią, twierdząc, że będzie to największy program elektryfikacji kolei w Europie, realizowany w ramach jednego projektu.
Przetarg na elektryfikację Rail Baltica
Przetarg na elektryfikację Rail Baltica obejmuje 870 km dwutorowej linii od granicy z Polską do Tallina, w tym linię z Kowna do Wilna, i obejmuje projekt i budowę podstacji, połączeń z publicznymi sieciami wysokiego napięcia, systemów sterowania oraz ponad 2 000 km torów i urządzeń napowietrznych. Zakończenie dwuetapowej procedury przetargowej planowane jest na koniec 2023 roku.
To pierwszy raz, kiedy zamówienie o takim zakresie i skali jest organizowane w trzech krajach w Europie, a jego celem jest zapewnienie jednego systemu elektryfikacji z takimi samymi zasadami eksploatacji i utrzymania oraz wymogami interoperacyjności w kilku krajach. Zdecydowane warunki dotyczące minimalizacji wpływu na środowisko są integralną częścią elektryfikacji Rail Baltica. Na przykład, efektywność energetyczna całego łańcucha trakcyjnego wyniesie ponad 85%, a okres eksploatacji komponentów będzie wynosił 50 lat lub więcej – powiedział Jean-Marc Bedmar, dyrektor działu systemów i eksploatacji w RB Rail.
Dyrektor techniczny Marc-Philippe El Beze stwierdził z kolei, że ,,w obecnej sytuacji geopolitycznej połączenie sił jest ważniejsze niż kiedykolwiek, a to zamówienie jest dowodem dojrzałości zarówno projektu Rail Baltica, jak i polityki UE w zakresie realizacji transgranicznych projektów strategicznych”.
Czytaj też: Litewski odcinek Rail Baltica z pierwszym podpisanym kontraktem
Rail Baltica połączy Warszawę z Tallinem
Rail Baltica to projekt linii kolejowej będącej częścią komunikacyjnych sieci transeuropejskich TEN-T. Projekt o długości 870 km jest obecnie największym przedsięwzięciem komunikacyjnym w regionie. Ma połączyć Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin trasą, po której pociągi będą mogły docelowo poruszać się z prędkością nawet ponad 200 km/h. Celem jest integracja krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Zakończenie budowy projektu jest planowane na 2026 rok. Obecnie trwają już prace na odcinkach w Polsce i Łotwie (m.in. przebudowa dworca głównego w Rydze), jednak zdecydowana większość trasy jest jednak obecnie na etapie prac przygotowawczych.
Prace przy Rail Baltica są realizowane również w Polsce. Zmodernizowano już dwa odcinki – z Warszawy do Sadownego oraz z Sadownego do Czyżewa. Aktualnie prowadzone są prace na kolejnym, trzecim już odcinku – z Czyżewa do Białegostoku. W planach są roboty na kolejnych fragmentach trasy: Białystok – Ełk oraz Ełk – Trakiszki.
Czytaj też: Najdłuższy podwodny tunel na świecie coraz bliżej. Połączy Helsinki i Tallinn
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz