KolejowyTransport

CPK i Rail Baltica połączą siły. Nowe porozumienie na Szczycie Trójmorza

Podczas ubiegłotygodniowego Szczytu Trójmorza w Rydze doszło do spotkania przedstawicieli zarządów spółek RB Rail AS oraz CPK. Obie strony omawiały potencjalne możliwości i formy współpracy. W efekcie spotkania, obie strony podpisały umowę, która umożliwi koordynację planów, działań i wymianę know-how. Oznacza to, że CPK i Rail Baltica połączą siły przy wspólnych projektach infrastrukturalnych.

CPK i Rail Baltica połączą siły. To może się opłacić

W ramach nowego porozumienia, podpisanego podczas ubiegłotygodniowego Szczytu Inicjatywy Trójmorza, przedstawiciele RB Rail AS i CPK podpisali umowę o koordynacji planów, działań i wymianie know-how. Uzgodnili we wspólnym oświadczeniu, że nadrzędnym celem jest promowanie innowacyjnych i wartościowych rozwiązań technologicznych oraz budowanie wspólnej międzynarodowej bazy wiedzy w kluczowych dla nich sektorach.

Zobacz również: Rail Baltica w Estonii. Nowy raport wskazuje jakie są postępy prac

Obie spółki nawiążą współpracę w zakresie szkoleń, badań i projektów innowacyjnych. Wzajemna wymiana know-how obejmie zagadnienia takie, jak: nowoczesne rozwiązania technologiczne, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój. Nowe porozumienie sprawi, że CPK i Rail Baltica połączą siły w projektach, które leżą w ich wspólnym interesie.

Po podpisaniu umowy, Mikołaj Wild, prezes spółki CPK stwierdził:

Kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej mogą wnieść unikalną wartość dla całej UE. Centralny Port Komunikacyjny jest zaangażowany w rozwój wspólnego systemu Kolei Dużych Prędkości dla naszego regionu. Cieszymy się z bliskiej współpracy z Rail Baltica. Jestem przekonany, że podpisana umowa to ważny krok w kierunku integracji transgranicznej, prowadzącej do budowy lepszych połączeń i większej spójności

Priorytetem koordynacja z siecią TEN-T

Priorytetem projektów kolejowych zarówno CPK jak i Rail Baltica, jest ścisła integracja z siecią TEN-T. Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T) jest instrumentem służącym zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych, zwłaszcza kolejowych i drogowych w Europie. Plan sieci został ustalony w 2013 r. Uwzględniono w nim m.in. przygotowywaną przez CPK linię Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław, popularnie zwaną „igrekiem”. Dzięki współpracy z CPK i koordynacji wspólnych działań, Rail Baltica będzie miała szansę na efektywniejsze połączenie się z TEN-T.

Zobacz również: Kolej wodorowa w Polsce: PKN ORLEN i Alstom podejmują strategiczną współpracę

Znaczenie zacieśnienia współpracy z CPK w tym zakresie podkreślił Marc-Philippe El Beze, członek zarządu RB Rail AS:

Dla zapewnienia pełnej integracji z siecią TEN-T istotne znaczenie mają sprawne połączenia z Polską. Dlatego jesteśmy szczególnie zadowoleni z zacieśnienia współpracy z CPK, z którym łączą nas nie tylko podobne wyzwania, ale – co ważniejsze – możliwości związane z globalnym projektem Rail Baltica.

Dwa strategiczne projekty infrastrukturalne

Zarówno Centralny Port Komunikacyjny, jak i Rail Baltica, to dwa strategiczne kolejowe inwestycje w regionie. Rail Baltica to projekt kolejowy realizowany od podstaw, którego celem jest integracja krajów bałtyckich z pozostałą europejską siecią kolejową. Przewiduje budowę przez trzy kraje bałtyckie nowej zelektryfikowanej linii normalnotorowej (rozstaw szyn 1435 mm) o długości 870 km, połączonej Polską i z Finlandią dzięki kolei dużych prędkości. Jej trasa obejmie takie miasta jak: Tallin – Parnawę – Rygę – Poniewież – Kowno, granicę polsko-litewską oraz połączenie Kowno – Wilno. Docelowo w przyszłości ma umożliwić nawet przejazd pociągiem z Warszawy do Helsinek.

Zobacz również: CPK: 5 międzynarodowych biur architektonicznych chce zaprojektować terminal i dworzec

Z kolei projekt CPK to łącznie prawie 2000 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 w kształcie szprych odchodzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Lotniczego. Nowa sieć ma zapewnić dojazd w ciągu maksymalnie 2,5 godziny z większości głównych miast Polski do nowego lotniska i stolicy kraju. Obecnie w przygotowaniu są również połączenia transgraniczne – prace trwają m.in. na odcinku łączącym Polskę z Czechami (linia Katowice – Ostrawa). Planowane jest także wydłużenie przygotowywanego przez CPK odcinka CPK Trawniki – Kransystaw – Zamość – Bełżec na Ukrainę (do Lwowa i Kijowa), a podróż na Litwę i w kierunku innych państw bałtyckich będzie możliwa właśnie dzięki Rail Baltica.

Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button