PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyTransport

Od 21 maja obowiązują nowe przepisy dla kierowców busów! Nawet 12 tys. kary za brak licencji

Od 21 maja weszły w życie nowe przepisy dotyczące firm transportowych zajmujących się przewozem pasażerskim. Nowe przepisy w międzynarodowym transporcie pasażerskim przewidują m.in. kary finansowe za brak licencji.  

Nowe kary i system ich naliczania

Firmy zajmujące się międzynarodowym transportem pasażerskim muszą mieć licencję wspólnotową oraz wypis na każdy pojazd. Jeśli służby podczas kontroli złapią kierowcę bez licencji, na firmę zostanie nałożony mandat w wysokości 12 tys. zł za każdą kontrolę drogową. Ponadto firma utraci dobrą reputację, co przełoży się na liczbę pasażerów.

Jak podaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, do połowy maja 2022 roku wpłynęły łącznie 2194 wnioski obejmujące pojazdy o DMC od 2,5 do 3,5 t. Łącznie wydano 906 licencji i prawie 6900 wypisów z tych licencji. Oznacza to, że wiele firm wciąż nie uzyskało niezbędnych licencji na przewóz pasażerów. Według szacunków na polskim rynku działalność prowadzi prawie 10 tys. przewoźników wykonujących transport międzynarodowy pojazdami o DMC do 3,5 tony. Tak więc jedynie co czwarta firma ma szansę wyrobić licencję we wskazanym terminie.

Zobacz także: W 2021 roku Hiszpanie wystawili mandaty dla kierowców na łączną kwotę 88 mln euro!

Nowe przepisy w międzynarodowym transporcie pasażerskim

Jakub Ordon, Regionalny Ekspert, Grupa Inelo, mówi:

Tak wysokie kary mają na celu powstrzymywać przewoźników od nielegalnych praktyk na rynku transportowym i wyjazdów bez licencji. Jeśli firma busiarska ma 100 kierowców i 50 z nich zostanie tylko raz skontrolowana w ciągu 3 miesięcy, to przewoźnik, który zaniedbał przepisy, może dostać karę w wysokości nawet 600 tys. zł, a to poważnie dotknie jego biznes.

Zobacz także: Nowa Zelandia obniża ceny biletów transportu publicznego o połowę. Rząd walczy z drożyzną

Nowe przepisy mają na celu przede wszystkim regulację rynku transportowego i dostosowanie ich do ram unijnych. Jak wskazują eksperci, w większości państw Wspólnoty przepisy dotyczące międzynarodowego transportu pasażerskiego są dużo bardziej restrykcyjne. Według planów od 1 lipca 2026 roku w Polsce zostaną wprowadzone kolejne przepisy regulujące sektor transportu pasażerskiego, tym razem mówiące o wymogu posiadania tachografów i przestrzeganiu przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku, podobnie jak w przypadku kierowców ciężarówek.

Fotoradary na autostradach przyniosły rekordowe rezultaty. Rozbudowa systemu CANARD w toku

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button