DrogowyInfo z rynkuTransport

PITD: Brak kierowców w Polsce coraz większym problemem dla branży TSL

Rodzime firmy transportowe mierzą się z coraz większymi problemami kadrowymi. Brak kierowców w Polsce przede wszystkim hamuje rozwój branży TSL. Według najnowszego raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego przygotowanego we współpracy z Webfleet Solutions sytuacja na Wschodzie wpływa na działalność przedsiębiorców. 

Brak kierowców w Polsce – branża stoi przed szeregiem wyzwań

W Polsce brakuje kierowców. Według raportu PITD i Webfleet Solutions 47% badanych spodziewa się pogorszenia problemów kadrowych w ciągu najbliższych 3 miesięcy. Aż 1/5 wskazała, że może nastąpić nawet zdecydowane pogłębienie aktualnych problemów. Jedynie według 36% rynek będzie stabilny, natomiast 17% prognozuje poprawę sytuacji.

Dodatkowo według raportu PITD:

Aż 84,3% osób zadeklarowało, że zatrudnia kierowców w reprezentowanych przez siebie firmach. Dodatkowo 62,7% respondentów zadeklarowała, że w ostatnim czasie nie zmieniła się liczba zatrudnianych przez nich kierowców. Tylko u 37,3% zaobserwowano istotne ruchy kadrowe.

Co robią przedsiębiorstwa, aby zatrzymać personel?

Z uwagi na niewystarczającą liczbę kierowców na polskim rynku przedsiębiorstwa powinny podejmować szereg działań, które będą motywować personel do pozostania w firmie. Według badania PITD najczęściej oferuje się kierowcom szkolenia i benefity (18,4%) oraz inwestuje się w nowoczesną flotę (17,9%), poprawiającą komfort i bezpieczeństwo pracy. 17,3% badanych firm deklaruje chęć zatrudniania kierowców z innych rynków.

Zobacz także: Od 21 maja obowiązują nowe przepisy dla kierowców busów! Nawet 12 tys. kary za brak licencji

Co istotne, oprócz standardowych benefitów takich jak prywatna opieka medyczna czy dojazdy do pracy, coraz częściej przedsiębiorstwa z branży TSL oferują miejsca pracy dla kandydatów chcących dopiero rozpocząć swoją karierę zawodową za kółkiem, lecz nie posiadają odpowiednich kwalifikacji. 10% respondentów zadeklarowało finansowanie kosztów związanych ze zdobyciem prawa jazdy kategorii C+E, pod warunkiem, że po ukończeniu kursu dany kierowca rozpocznie u nich pracę. 4% badanych wskazało inne benefity, takie jak pełne opodatkowanie pensji, karty sportowe, ubezpieczenie grupowe, standardowe wynagrodzenie i powroty codzienne do domów.

Zobacz także: Brak kierowców w Wielkiej Brytanii rozpętał mały kryzys paliwowy

W obecnej sytuacji geopolitycznej TSL mierzy się z szeregiem wyzwań ograniczających rozwój branży. Oprócz regulacji wynikających z Pakietu Mobilności, niepewne są również perspektywy gospodarcze z uwagi na trwający konflikt zbrojny w Ukrainie (Więcej: GUS: konsumpcja w kwietniu wyższa od prognoz! Co czeka nas w drugiej połowie roku?). Negatywny wpływ na branżę już jest wyraźnie zauważalny. Według badania PITD 47,7% badanych podmiotów wycofało się w ostatnich dwóch miesiącach z realizowania niektórych tras. Najczęściej dotyczyło to kierunku wschodniego, w szczególności: Ukrainy, Białorusi i Rosji. Konflikt na Wschodzie odczuło 43,2% respondentów.

Raport PITD: Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Na jaką pensję można liczyć w 2022 roku?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button