Info z rynkuTransport

Boeing ma kolejne kłopoty. Piloci na chwilę stracili kontrolę nad 777X

Boeing od czasu katastrofy dwóch 737-8 MAX ma poważne kłopoty. Na każdym kroku FAA (Federalna Administracja Lotnictwa), zwiększa kontrole w samolotach amerykańskiej firmy. Kolejny problem pojawił się w modelu 777X i znowu chodzi o kwestie bezpieczeństwa.

Jak poinformowała agencja prasowa Bloomberg, Federalna Administracja Lotnictwa Cywilnego napisała do Boeinga 13 maja dosadny list, w którym domaga się, aby firma zajęła się wieloma niedociągnięciami. Dotyczy to m.in. oprogramowania kontroli lotów, które najwyraźniej spowodowało, że samolot dokonał niebezpiecznego manewru bez udziału pilotów podczas grudniowego lotu.

Jak informuje FAA:

Do zdarzenia doszło 8 grudnia 2020 roku. kiedy to samolot doświadczył „niekontrolowanego skoku” – co oznacza, że nos samolotu gwałtownie podniósł się lub obniżył bez udziału pilotów. 

Boeing ma kolejne problemy. 737 zostaną wycofane przez awaryjność?

Sytuacja obiłaby się bez echa, gdyby nie fakt, że model 777X przechodzi dodatkowe testy bezpieczeństwa. Eksperci twierdzą, że jest to konieczne przez wzgląd na liczne uchybienia w tej kwestii. Dotyczy to także krytycznych problemów w oprogramowaniu, które mogą doprowadzić do ewentualnej katastrofy.

Ian Won, pełniący obowiązki szefa oddziału FAA nadzorującego Boeinga, przekazał w liście, że:

FAA przewiduje znaczący wpływ na poziom testów regresji, analizę wpływu zmian oraz potencjalne zwiększenie liczby testów certyfikacyjnych w lotach, które będą musiały się odbyć.

Z uwagi na obecne problemy techniczne, nie ma możliwości, aby samolot uzyskał jakąkolwiek certyfikację bezpieczeństwa. FAA stwierdza przy tym, że sytuacja powinna zostać naprawiona maksymalnie do końca 2023. Agencja wskazuje jednak, że aby to było możliwe, Boeing musi zainwestować w dodatkowe zasoby materialne i ludzkie.

Boeing przyznał oficjalnie, że samolot nie uzyska certyfikacji w wymaganym czasie i potrzebne są dodatkowe prace inżynierskie. Z kolei Federalna Administracja Lotnictwa wskazała, że amerykańska firma nie ma co liczyć na „taryfę ulgową” oraz że „nie zatwierdzi żadnego samolotu, jeśli nie spełni ich standardów bezpieczeństwa i certyfikacji”.

Boeing ma coraz większe problemy z certyfikacją bezpieczeństwa

Kwestie bezpieczeństwa podnoszone są również przez europejskich regulatorów. Dodatkowo w zupełności potwierdzili obawy FAA. Jak informuje Yahoo Finance, dodatkowe kontrole są konieczne przez wzgląd na katastrofy spowodowane wadliwym systemem operacyjnym Boeinga 737-8 MAX.

Ryanair odebrał pierwsze samoloty Boeing 737-8 MAX. Czy są bezpieczne?

Katastrofy samolotu w Indonezji i Etiopii doprowadziły do śmierci 346 osób w ciągu pięciu miesięcy w 2018 i 2019 roku. Jednocześnie powyższe tragedie spowodowały 20-miesięczne uziemienie 737 MAX.

Źródło: Yahoo Finance, Bloomberg

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button