Kontrole hiszpańskich służb w 2021 roku przyniosły prawie 90 mln euro wpływów do budżetu. Mandaty w Hiszpanii wystawiane były najczęściej za wykroczenia dotyczące czasu jazdy i nieprzestrzeganie przepisów dotyczących odpoczynku.
Hiszpanie kontrolują na potęgę
Państwowa Inspekcja Transportu Drogowego nadzorowana przez Ministerstwo Transportu i Wspólnot Autonomicznych w minionym roku uzyskała 88 mln euro z mandatów i kar drogowych. Wynik ten jest o 10% lepszy niż w 2020 roku, co wynika przede wszystkim z ożywienia po pandemii w transporcie drogowym.
Ok. 60% kar to drobne przestępstwa. Reszta to wykroczenia popełniane zazwyczaj przez firmy prowadzące działalność w Hiszpanii. Liczba wykrytych wykroczeń wyniosła w 2021 roku 152 438 w porównaniu do 115 995 w 2020 roku, co jest wzrostem o 20%. Liczba wykroczeń przekłada się na wysokość kar, które wyniosły 88 mln euro. Dla porównania w 2020 roku uzyskano wynik 74 mln euro.
Zobacz także: Niemcy wprowadzają ogólnokrajowy zakaz sprzedaży samochodów marki Ford
Mandaty w Hiszpanii – do jakich nadużyć w transporcie dochodzi najczęściej?
Najwięcej wykroczeń popełnianych jest w odniesieniu do tachografu. Najczęściej popełnianymi wykroczeniami są te związane z przekroczeniem dozwolonego czasu prowadzenia pojazdów oraz nieprzestrzeganie przepisów dotyczących odpoczynku w trasie. W 2021 roku wszczęto w tej sprawie 64 031 spraw.
Według szacunków hiszpańskiej instytucji na 255 pojazdów, które zostały skontrolowane, wykryto łącznie 392 wykroczenia. Według danych kierowcy najczęściej łamiący obowiązujące przepisy pochodzą z Bułgarii, Rumunii i Polski. Większość wykroczeń odnotowanych przez służby ma miejsce w transporcie towarów. Odnotowano wzrost wykroczeń zarówno w transporcie towarów niebezpiecznych (+7%), jak i towarów łatwo psujących się (+18%). Pomimo że najwięcej kontroli przeprowadzono we wrześniu, wolumen kar był najwyższy w maju.
Zobacz także: Elektryfikacja transportu, przemysłu i budownictwa może zredukować emisję CO2 o 60%
W Hiszpanii najpoważniejszym naruszeniem w transporcie jest brak kwalifikacji do prowadzenia danego typu pojazdów. W tej sprawie w minionym roku wszczęto 9 432 postępowania, z czego 7982 dotyczą wykonywania działalności w zakresie publicznego transportu rzeczy bez zezwolenia, 624 wykonywania działalności w zakresie uzupełniającego transportu prywatnego bez zezwolenia, a reszta związana jest z działalnością w zakresie przewozów pasażerskich.
W analogicznym okresie polski GITD wystawił mandaty na kwotę 53 mln zł (nieco ponad 11 mln euro).
Znajdziesz nas w Google NewsAż 22 500 euro – rekordowa kara dla kierowcy ciężarówki bez uprawnień
3 Komentarze