Aż 22 500 euro – rekordowa kara dla kierowcy ciężarówki bez uprawnień
Pewien holenderski przewoźnik miał niebywałe szczęście w nieszczęściu, kiedy funkcjonariusze ILT zatrzymali jego ciężarówkę. Okazało się, że kierowca firmy jechał ciężarówką MAN TGL bez żadnych dokumentów — prawa jazdy kat. C, kwalifikacji zawodowych, a nawet karty do tachografu. Jedynie limit dopuszczalnej kary uchronił firmę przed otrzymaniem gigantycznej kary finansowej.
Maksymalna kara finansowa dla kierowcy MAN TGL bez wymaganych dokumentów
Właściciel firmy, która zezwoliła na jazdę kierowcy bez uprawnień, musi liczyć się z wysoką karą finansową, która przewyższa wartość zatrzymanego pojazdu. Jak informuje portal Logist.Today prowadzący ciężarówkę nie miał bowiem żadnych uprawnień do jazdy pojazdami o dopuszczalnej masie wyższej niż 3,5 tony.
Czechy: Zatrzymano busa z Polski, który ważył niemal 10 ton
Do zatrzymania doszło w dniu 20 września, na autostradzie A12 pomiędzy Hagą a Utrechtem. Podczas kontroli okazało się dodatkowo, że kierowca oprócz jazdy bez wymaganych dokumentów, prowadził swoją ciężarówkę co najmniej 21 dni bez poprawnie odebranego odpoczynku dziennego i tygodniowego. Jak zapewnia Logist.Today, inspektorzy doszli do tego wniosku po analizie zapisów tachografu. Okazało się, że tyle dni jazdy kierowca jeździł bez włożonej karty.
Kara dla kierowcy ciężarówki bez uprawnień w Holandii może szokować
Tymczasem według holenderskiego kodeksu drogowego, dzień jazdy bez prawa jazdy kosztuje 4,4 tys. euro. W przypadku wielokrotnego naruszenia tego prawa, kara jest sumowana. Oznacza to, że jeśli pomnożymy tę liczbę przez 21 dni, otrzymamy astronomiczną sumę 92,4 tys. euro (czyli około 425 856 zł).
Przewoźnik miał jednak szczęście, ponieważ takiej kwoty nie będzie musiał płacić. Wszystko dlatego, żew Niderlandach istnieje limit maksymalnej kary, którą można uzyskać podczas rutynowej kontroli drogowej. Kara dla kierowcy ciężarówki wyniosła 22 500 euro, czyli około 100 tysięcy złotych — i taką właśnie sumę będzie musiał zapłacić przewoźnik.
Radom: Zatrzymano busa, który ważył niemal 11 ton. Jego DMC, to 3,5 tony
Swoją drogą, jak słusznie zauważa bloger 40ton, skontrolowany MAN TGL, może nawet nie być tyle warty. Wszystko dlatego, że cena za rocznik 2007-2009 oscyluje wokół 50-60 tysięcy złotych, zatem przyznany mandat przewyższa wartość zatrzymanego pojazdu.
Controle A12 Bodegraven. Bestuurder heeft geen C-rijbewijs en geen code 95. 2x boete voor chauffeur. Tevens boete rapport voor onderneming voor het laten rijden zonder bestuurderskaart van 21 dagen x €4400. (Max €22.500). #ILT ^jl pic.twitter.com/8kYNUAcoJ2
— Inspecteur Wegvervoer (@ILT_Wegvervoer) September 20, 2021
3 Komentarze