DrogowyTransport
Gorące newsy

Ile jest aut z LPG w Polsce? Na świecie wyprzedza nas tylko Turcja

Polacy chętnie decydują się na założenie instalacji LPG. Pod względem liczby samochodów z butlą jesteśmy fenomenem na skalę Europy. Może się to jednak zmienić głównie ze względu na ustawę o elektromobilności. Ile jest aut z LPG w Polsce? W których samochodach kierowcy najczęściej decydują się na założenie instalacji? 

Ile jest aut z LPG w Polsce?

Według Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce zarejestrowanych jest 29 mln pojazdów, z czego 19,16 mln stanowią samochody osobowe. 2,5 mln wyposażonych jest w instalację LNG, co jest znaczącym wynikiem w skali świata. Według Interii więcej pojazdów osobowych zasilanych gazem jeździ tylko w Turcji.

Według danych GUS na 2020 rok struktura parku samochodów osobowych w zależności od pojemności silnika:

  1. Do 1399  cm³: benzyna – 85,7%, LPG – 10,4%, ON – 3,9%.
  2. 1400-1999 cm³: ON – 47,3%, benzyna – 36,9%, LPG – 15,9%.

Zobacz także: Hiszpania zagrożona? Algieria grozi wstrzymaniem dostaw gazu

Samochody z LPG są starsze

Według CEP średni wiek samochodu osobowego w Polsce wynosi 14,5 roku. W przypadku samochodów z instalacją LPG średni wiek wynosi 17,9 roku.

Jak podaje Interia, wśród dwudziestu modeli z największą liczbą instalacji gazowych znajduje się siedem marek, jedna z nich zalicza się do segmentu premium. W rankingu znalazły się marki takie jak Opel i Renault (po 4 modele), Audi (3 modele), Volkswagen, Skoda oraz Fiat (po 2 modele) oraz jeden model Dacii.

Najwięcej samochodów z instalacją LPG zarejestrowano w województwie łódzkim (20% całkowitej liczby samochodów). Statystycznie co piąty kierowca z Łodzi posiadający auto tankuje gaz LPG. Nieco mniej odnotowano w województwie lubelskim (19,2%) oraz województwach mazowieckim i kujawsko-pomorskim (po 16,6%). Natomiast w województwach wielkopolskim, zachodnio-pomorskim, pomorskim, lubuskim i dolnośląskim co dziesiąty pojazd poruszający się na drodze był wyposażony w instalację.

Zobacz także: Ustawa o elektromobilności sprawi, że auta na gaz będą mniej opłacalne

Systematycznie kurczy się natomiast rynek samochodów z fabrycznymi instalacjami LPG. O ile przed laty zyskiwał na znaczeniu, obecnie traci zwolenników, głównie ze względu na układ wtryskowy, który sprawia, że założenie LPG jest mało opłacalne (obecnie prawie wszystkie samochody benzynowe posiadają bezpośredni wtrysk paliwa). Największą ofertę wśród pojazdów z fabrycznymi instalacjami LPG mają Dacia oraz Renault.

Policja kupi nowe samochody do badania stanu technicznego!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button