DrogowyTransport
Gorące newsy

Ustawa o elektromobilności sprawi, że auta na gaz będą mniej opłacalne

Pomimo że ten rok był wyjątkowo trudny dla osób posiadających auta na gaz, w Polsce co roku rośnie liczba osób jeżdżących z LPG. Jednak od przyszłego roku właściciele pojazdów z instalacją gazową mogą napotkać dodatkowe trudności, szczególnie w dużych miastach. 

Coraz więcej samochodów napędzanych LPG

Na podstawie danych zaprezentowanych przez Główny Urząd Statystyczny, liczba samochodów osobowych zasilanych gazem kształtowała się następująco na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

  • 2015 r. – 2 977 264;
  • 2016 r. – 3 082 548;
  • 2017 r. – 3 038 596;
  • 2018 r. – 3 281 951;
  • 2019 r. – 3 327 624;
  • 2020 r. – 3 388 888.

Szacuje się, że już na początku przyszłego roku liczba samochodów w Polsce wyposażonych w instalację LPG będzie wynosić ok. 3,5 mln. Według danych opublikowanych przez GUS dynamice ulegała również liczba samochodów z instalacją gazową w poszczególnych województwach. Tylko na terenie sześciu powiatów odnotowano istotny spadek. Liczba samochodów z LPG wzrosła szczególnie na Podkarpaciu, w Poznaniu oraz na terenie aglomeracji warszawskiej i krakowskiej. Jednak LPG to nie tylko samochody osobowe. Autogaz wykorzystuje również 173 000 samochodów ciężarowych, 770 autobusów oraz 1900 ciągników siodłowych. Wzrost cen gazu odczuły również polskie przedsiębiorstwa, jednak wciąż założenie instalacji było opłacalne.

Zobacz także: Pojazdy elektryczne mogą zniszczyć polski przemysł motoryzacyjny

Auta na gaz – ograniczenia od przyszłego roku

Kontrowersje wokół LPG pojawiły się podczas opracowywania nowelizacji ustawy o elektromobilności. Początkowo samochody z instalacją miały zostać wyłączone z nakładanych restrykcji. Dzięki temu mogłyby wjeżdżać do powstających stref czystego transportu bez ograniczeń. Jednak rząd dał w dużej mierze wolną rękę samorządom, a to sprawia, że każde miasto może dowolnie kształtować przepisy, uznając samochody z LPG za niebezpieczne dla środowiska na równi z benzyną i dieslem. Warto przypomnieć, że dzięki instalacji LPG samochody emitują mniej toksycznych substancji do atmosfery.

Od 24 grudnia tego roku weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilności. Na jej podstawie każde miasto czy gmina w Polsce mogą zakazać wjazdu na wyznaczony teren samochodom spalinowym. Nowe przepisy dotyczą w szczególności samochodów starszych, gdyż strefy czystego transportu początkowo wykluczą samochody 20-letnie, a następnie 15-letnie. Wjazd do strefy będzie można wykupić, co przyczyni się do wyższych kosztów eksploatacji starszych pojazdów. Opłata godzinna nie będzie wyższa niż 2,5 zł, jednak w niektórych przypadkach konieczne będzie wykupienie abonamentu wynoszącego nawet 500 zł. Każdy samochód będzie musiał posiadać naklejkę, która będzie uprawniać do wjazdu do SCT.

Zobacz także: Rosjanie zakręcili kurek. Ceny gazu szaleją. Jest 8 razy drożej niż rok temu

Pomimo że z roku na rok rośnie liczba samochodów z instalacją LPG, kierowcy mogą od przyszłego roku napotykać istotne trudności. Związane one są z przyjęciem nowelizacji ustawy o elektromobilności, która pozwala miastom na wyznaczenie stref czystego transportu. Na kierowców poruszających się samochodami z instalacją gazową mogą zostać nałożone ograniczenia, przez które założenie instalacji stanie się jeszcze mniej opłacalne.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button