Info z rynku

Amerykańskie wydatki na infrastrukturę idą w biliony dolarów

Grupa senackich Republikanów pod przewodnictwem senator Shelley Moore Capito, przedstawiła propozycję pakietu infrastrukturalnego o wartości 568 miliardów dolarów. Ma to być kontrpropozycja do American Jobs Plan prezydenta Bidena, którego wartość sięgnie od 1,5 do 2,3 biliona dolarów. Niezależnie od tego, jakie to będą kwoty, Amerykanie wydadzą na infrastrukturę miliardy dolarów.

Plan Republikanów przyjmuje bardzo wąską definicję infrastruktury. Definiują oni ją jako drogi, mosty, systemy transportu publicznego, kolej, infrastrukturę kanalizacyjną, lotniska i łącza szerokopasmowe. Plan prezydenta Bidena szerzej definiuje infrastrukturę, a co za tym idzie, jest kosztowniejszy.

Senaccy Republikanie forsują opłaty za użytkowanie pojazdów elektrycznych i przeznaczenie niewykorzystanych środków federalnych przeznaczonych na American Rescue Plan o wartości 1,9 biliona dolarów, który Kongres uchwalił w marcu w celu ratowania gospodarki.

Skupiamy się na tym, aby powiedzieć, jakie są nasze koncepcje jako republikanów [na temat] tego, co oznacza infrastruktura. Ponadto chcemy przedstawić jakie są nasze zasady w zakresie płacenia za coś. Chcemy powiedzieć prezydentowi Bidenowi i jego zespołowi oraz naszym kolegom demokratom: 'Jesteśmy gotowi usiąść i zabrać się do pracy nad tym’ – komentuje senator

Niektórzy Demokraci o centrowych poglądach, tacy jak senator Chris Coons, bliski sojusznik Bidena z Delaware, przyjęli pomysł uchwalenia wspólnego programu infrastrukturalnego. Inni Demokraci są orędownikami planu Bidena i sugerują by od samego początku „pójść na całość”.

Joe Biden tworzy nowy plan rozwojowy o wartości 1,5 bln dolarów

Reakcja na plan Republikanów była mieszana. Dwupartyjna i narodowa koalicja infrastrukturalna, której współprzewodniczącymi są były gubernator Pensylwanii Ed Rendell i były sekretarz transportu Ray LaHood, wydała następujące oświadczenie:

Pochwalamy wysiłek w dobrej wierze podjęty przez senator Capito i jej kolegów, aby przedstawić poważną propozycję. Propozycję, która koncentruje się na takiej tradycyjnej infrastrukturze jak drogi, mosty, tranzyt, kolej, ścieki i woda pitna oraz łącza szerokopasmowe. Dobrze jest widzieć, że zarówno Demokraci jak i Republikanie przyznają, że znaczące inwestycje w amerykańską infrastrukturę są pilnie potrzebne.

Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, aby Republikanie i Demokraci szukali wspólnej płaszczyzny porozumienia. Ważne jest by pracowali razem nad pakietem infrastrukturalnym, który pobudzi naszą gospodarkę. Pakietem, który stworzy dobrze płatne miejsca pracy i poprawi jakość życia wszystkich naszych obywateli – czytamy w oświadczeniu Rendella i LaHooda.

Wydatki na infrastrukturę sfinansują wyższe podatki

Wszystko to w odpowiedzi na „American Jobs Plan” prezydenta Joe Bidena, który chce wydać co najmniej 2,25 biliona dolarów na różnorodne potrzeby infrastrukturalne, zarówno fizyczne jak i wirtualne. Biden stara się wykorzystać sytuację, w którym Demokraci kontrolują Biały Dom i Izbę reprezentantów. Z kolei jego administracja zajmuje się wzmacnianiem gospodarki po pandemii. Biden powiedział jednak, że jest otwarty na kompromis, jak również na wszelkie pomysły finansowania programów.

Pomysłem prezydenta jest podniesienie stawki podatku dochodowego od osób prawnych z 21% do 28%. Jednakże już teraz pojawiają się sygnały, że Biden może być otwarty na niższą stawkę. Administracja chce również ustanowić globalny CIT na poziomie 21%. Sekretarz transportu Pete Buttigieg wykluczył wprowadzenie podatku od przejechanych mil lub podwyżkę federalnego podatku od paliw. Obecnie jest to 18,4 centa od benzyny i 24,4 centa od oleju napędowego. Podatek od paliw pozostaje niezmieniany od 1993 roku. Biały Dom twierdzi, że podwyżki podatków, w połączeniu z działaniami mającymi na celu powstrzymanie offshoringu zysków, sfinansowałyby plan infrastrukturalny w ciągu 15 lat.

Logistics Managment

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button