MorskiTransport

6 firm zbuduje pierwszy japoński tankowiec napędzany metanolem

Sześć japońskich firm postanowiło zawiązać strategiczny sojusz mający na celu zmniejszenie wpływu na środowisko. Firmy zbudują pierwszy japoński tankowiec napędzany metanolem. Partnerami sojuszu są firma żeglugowa Mitsui O.S.K. Lines (MOL), firma świadcząca usługi transportu morskiego MOL Coastal Shipping, firma świadcząca usługi w zakresie żeglugi oceanicznej Tabuchi Kaiun, firma świadcząca usługi w zakresie transportu morskiego Niihama Kaiun, stocznia i firma świadcząca usługi remontowe Murakami Hide Shipbuilding oraz producent silników okrętowych The Hanshin Diesel Works.

Pierwszy japoński tankowiec napędzany metanolem

Projekt budowy statku został wybrany do otrzymania finansowania publicznego przez japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI) oraz Ministerstwo Lądu, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT). Środki te przeznaczone są na dofinansowanie kosztów realizacji projektu demonstracyjnego, którego celem jest optymalizacja całego transportu poprzez wprowadzenie działań w zakresie oprogramowania, takich jak planowanie eksploatacji statków i optymalizacja operacji przeładunkowych, a także działań sprzętowych, takich jak energooszczędne projekty statków, wysokowydajne systemy napędowe oraz systemy i urządzenia usprawniające operacje przeładunkowe. Jak poinformowano, tankowiec napędzany metanolem zostanie oddany do użytku w 2024 roku.

Metanol może zmniejszyć emisję tlenku siarki (SOx) nawet o 99%, cząstek stałych (PM) nawet o 95%, tlenku azotu (NOx) nawet o 80% i dwutlenku węgla (CO2) nawet o 15% w porównaniu ze statkami wykorzystującymi konwencjonalny olej opałowy, który jest obecnie głównym paliwem dla statków morskich. Metanol ma doskonałe właściwości do stosowania jako paliwo, ponieważ jest cieczą w normalnych temperaturach i przy normalnym ciśnieniu powietrza.

Czytaj też: Maersk zamawia 8 kontenerowców napędzanych metanolem o zerowej emisji

Tankowiec napędzany metanolem będzie bardziej eko

Ponadto, metanol może być produkowany z CO2 i wodoru jako surowca, więc w przyszłości może być produkowany poprzez wykorzystanie działalności związanej z wychwytywaniem i transportem CO2 do syntezy wodoru, która wykorzystuje energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, takich jak morska energia wiatrowa i energia fal. Jeśli metanol ten będzie mógł być wykorzystywany jako paliwo, może to stworzyć model biznesowy cyrkulacji środowiskowej, umożliwiający redukcję emisji CO2 netto.

Paliwo metanolowe zostało szerzej wprowadzone na statkach oceanicznych jako paliwo przyjazne dla środowiska, w tym na czterech statkach obsługiwanych przez MOL, ale według firm będzie to pierwszy japoński tankowiec napędzany metanolem. Każdy z sześciu partnerów sojuszu będzie wykorzystywać swoje zalety w zakresie technologii, specjalistycznej wiedzy i sieci, mających na celu urzeczywistnienie wizji bezemisyjnej żeglugi.

Czytaj też: PGNiG i ORLEN Południe wzmacniają współpracę w obszarze biometanu

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button