Właściciel Ever Given nie chce płacić odszkodowania. Co z załogą?
Utknięcie kontenerowca Ever Given na Kanale Sueskim kosztowało miliony dolarów strat wśród firm na całym świecie. Incydent wpłynął również na Egipt, dla którego udostępnianie przepływu jest jednym z filarów budżetu krajowego. Z tego powodu sąd w Egipcie zadecydował o zatrzymaniu statku i jego ładunku do czasu otrzymania odszkodowania. Problem w tym, że zatrzymana została także załoga.
Egipskie władze przyznają, że zarówno statek Ever Given, jak i załoga otrzyma pozwolenie na powrót do domu, kiedy otrzymają stosowne zabezpieczenie finansowe. Nie zgadza się z tym japońska firma żeglugowa Shoei Kisen Kaisha, która złożyła 22 kwietnia odwołanie do sądu w Egipcie. Sprawa jednak się przedłuża, ponieważ kontenerowiec jest przetrzymywany przez władze Kanału Sueskiego już od 13 kwietnia.
Malcolm Mclean i jego kontenerowiec, który zmienił świat
Suez Canal Authority (SCA) domaga się 916 milionów dolarów odszkodowania za koszty poniesione w związku z zablokowaniem drogi wodnej. Tymczasem ubezpieczyciel firmy przekazał w oświadczeniu, że:
Odwołanie od zatrzymania zostało złożone z kilku powodów, w tym ważności przetrzymywania ładunku oraz braku dowodów potwierdzających bardzo znaczące roszczenie SCA.
Odwołanie Ever Given zostanie rozpatrzone 4 maja 2021 roku
W ostatnim czasie władze SCA zezwoliły na powrót do domu dwóm pracownikom. Niestety pozostałe 23 osoby dalej muszą pozostać na kontenerowcu. Co więcej, dołączyło do nich dwóch dodatkowych marynarzy, którzy mają „opiekować się statkiem”. Cała 25-osobowa załoga to obywatele Indii.
Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF) przekonuje, że wszyscy marynarze są w dobrych nastrojach i mają odpowiednie warunki. Jak również dodano, wszystkie pensje są wypłacane na czas, a statek jest dobrze zaopatrzony. Prezes SCA Osama Rabie przekazał również, że choć załoga nie została aresztowana, to muszą pozostać na statku do czasu rozwiązania konfliktu.
Przedstawiciel Kanału Sueskiego przekazał, że załoga Ever Given może czasem opuszczać pokład, ale pod kilkoma warunkami. Przede wszystkim kapitan musi pozostać na miejscu, a liczba marynarzy musi być stale monitorowana przez władze.
Blokada Kanału Sueskiego to dziennie nawet 10 mld dolarów strat dla globalnego handlu
Kontenerowiec Ever Giver utknął na mieliźnie 23 marca, a tydzień później udało się go ściągnąć. Niestety jak wyliczył brytyjski dziennik Lloyd’s List, każdy dzień przestoju powodował zakłócenia na rynkach 9 miliardów dolarów. Z kolei analitycy z firmy Allianz stwierdzili, że strata dzienna mogła wynieść nawet 10 mld dolarów.
Źródło: Off-shore energy, Llyods List
Znajdziesz nas w Google News
4 Komentarze