Daimler Truck notuje wysokie wyniki sprzedaży jako samodzielna spółka
Spółka Daimler Truck zakończyła w grudniu długo oczekiwany proces wyjścia z Daimler AG. Ogłaszając swoje pierwsze wyniki finansowe jako niezależna spółka, poinformowała, że w 2021 r. sprzedała o 20% więcej ciężarówek i autobusów niż rok wcześniej.
Daimler Truck odnotowuje wysoką sprzedaż
Pomimo ograniczeń w dostawach, które dotknęły główne rynki w Ameryce Północnej i Europie, Daimler Truck przekazała, że osiągnęła swoje cele finansowe na ten rok. Ponadto producent z niemieckiego Stuttgartu oznajmił, że pozostaje na dobrej drodze do osiągnięcia dwucyfrowego zwrotu ze sprzedaży we wszystkich swoich jednostkach biznesowych do 2025 roku.
Firma spodziewa się, że największy udział — 12% — przyszłej rentowności będzie pochodzić od Daimler Truck North America (DTNA), którego liderem na rynku jest Freightliner Cascadia klasy 8. Segment ten jest obecnie znany pod wewnętrzną nazwą jako Trucks North America. W roku 2021 DTNA sprzedała 162 156 pojazdów, co oznacza wzrost o 16% w porównaniu z 139 479 pojazdami sprzedanymi w roku 2020. Przychody wzrosły o 14% do 1,58 mld euro z 1,39 mld euro w 2020 roku.
Daimler Truck zakończyła w grudniu długo oczekiwany proces wyjścia z Daimler AG. Na początku tego tygodnia dołączyła do niemieckiego indeksu giełdowego DAX, który składa się z 40 największych niemieckich spółek blue chip notowanych na giełdzie we Frankfurcie.
Patrząc na miniony rok z perspektywy biznesowej, mogę jasno powiedzieć: rok 2021 był niezwykły dla Daimler Truck i jestem bardzo dumny z tego, co osiągnął nasz globalny zespół – powiedział Martin Daum, prezes zarządu.
W całym roku 2021 firma sprzedała 455 400 ciężarówek i autobusów w porównaniu do 378 300 rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 2,4 mld euro w porównaniu do straty w wysokości 131 mln euro rok wcześniej. Całkowite przychody w 2021 r. wyniosły 39,8 mld euro, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Pierwsza połowa roku była lepsza od drugiej, kiedy to nasiliła się presja związana z niedoborem półprzewodników i innych części. Pomimo tej presji, zamówienia wzrosły o 37% do 590 000 sztuk.
Czytaj też: Volvo, Mercedes, Scania oraz DAF nie będą sprzedawać ciężarówek w Rosji
Kontrola kosztów i perspektywy Daimler Truck
Daimler Truck ograniczył koszty w ciągu roku, redukując wydatki kapitałowe oraz wydatki na badania i rozwój o 18%. Firma, podobnie jak jego główni konkurenci, wydaje mniej na silniki spalinowe i przesuwa te inwestycje w kierunku pojazdów elektrycznych.
W dalszym ciągu jesteśmy w pełni zaangażowani w realizację ambicji dotyczących rentowności, które wyznaczyliśmy sobie na rok 2025. Ponadto wciąż intensywnie pracujemy nad wszystkimi strategicznymi poziomami, aby je osiągnąć – powiedział dyrektor finansowy Jochen Goetz.
Daimler Truck zakłada, że warunki gospodarcze w Ameryce Północnej i Europie unormują się w drugiej połowie 2022 roku. Firma jest pewna swoich założeń, pomimo niepewności związanej z pandemią COVID, niedoborami półprzewodników, ograniczeniami dostaw oraz wojną w Ukrainie.
Daimler Truck zawiesił swoją działalność w Rosji krótko po inwazji Rosji na Ukrainę. Nie spodziewa się dodatkowych zakłóceń w łańcuchu dostaw z powodu wojny. Z kolei wszelkie wydatki związane z wycofaniem się z działalności zaksięguje jako koszty nieoperacyjne w I kwartale.
W tych dramatycznych tygodniach nasze myśli są z obywatelami Ukrainy i mamy nadzieję, że ta wojna wkrótce się skończy. Patrząc na rok 2022, skupimy się na czynnikach, na które mamy wpływ, tak aby jeszcze bardziej uwolnić nasz potencjał zysków i prowadzić zrównoważony transport – dodał Daum.
Zgodnie z prognozami firmy, rynek samochodów ciężarowych w Ameryce Północnej powinien osiągnąć w tym roku poziom od 255 000 do 295 000 sztuk. W Europie będzie to od 240 000 do 280 000 sztuk. Firma przewiduje, że jej własna sprzedaż globalna wyniesie od 500 000 do 520 000 sztuk. Z kolei przychody mają wynieść od 45,5 mld do 47,5 mld euro.
Czytaj też: Opel zamyka fabrykę w Gliwicach! Po 23 latach działalności
2 Komentarze