Azerbejdżan modernizuje kolej na ważnej trasie z Sumgaitu do miejscowości Yalama przy granicy z Rosją. Trasa ta jest częścią transportowego szlaku Północ-Południe i łączy Iran z Rosją. Baku ma szansę stać się lokalnym hubem logistycznym.
Azerbejdżan modernizuje kolej na szlaku Północ-Południe
Azerbejdżan przebudowuje ważną część swojej linii kolejowej będącej częścią Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe, który wiedzie z Iranu i portów nad Zatoką Perską do Rosji. Prace modernizacyjne trwają na trasie między Sumgaitem a miastem Yalama przy granicy z Rosją.
Zobacz również: Iran chce stworzyć nowy szlak handlowy. Zmieni rozkład sił w regionie?
Projekt ten jest wspólnym przedsięwzięciem rządu Azerbejdżanu, Azjatyckiego Banku Rozwoju oraz Francuskiej Agencji Rozwoju. Prace rozpoczęły się jeszcze w lutym 2020 r., a pierwszy etap, czyli ukończenie pierwszego z dwóch torów, będzie wkrótce zakończony. W trakcie trwania przebudowy czynny jest tylko jeden tor, znacznie zmniejszając przepustowość trasy.
Szlak kolejowy Indie-Rosja
Linia kolejowa Sumgait-Yalama jest częścią Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe, który przebiega przez Azerbejdżan i łączy Iran z Rosją. Również Indie dołączyły do tego projektu. Szlak ten ma duży potencjał jako alternatywa dla morskiego szlaku żeglugowego przez Kanał Sueski. Ładunek może być transportowany morzem między Indiami a Iranem, a następnie koleją z irańskich portów aż do Rosji i dalej do Europy. Jest to jeden z ważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie Kaukazu Południowego.
Azerbejdżan przyciąga również kolej z Chin
Azerbejdżan modernizuje kolej nie tylko na osi Północ-Południe, ale również Wschód-Zachód. Państwo to chce przyciągnąć również pociągi towarowe z Chin, zmierzające do Europy z pominięciem Rosji. W tym celu w 2017 r. otwarto nową linię kolejową Baku-Tbilisi-Kars, łączącą wybrzeże Morza Kaspijskiego z Turcją i dalej – Europą.
Zobacz również: Rosja nie boi się zachodnich sankcji. „Przygotowaliśmy rozwiązania alternatywne”
10 marca br. powołano spółkę joint venture „Eurasian Rail Alliance„, w który zaangażowały się Azerbejdżan, Gruzja i Kazachstan. Spółka ta będzie świadczyć usługi multimodalne, transportowe i logistyczne na wspólnym odcinku Transkaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transportowego z Chin do Europy. Głównym celem jest usprawnienie transportu na tej trasie, zwłaszcza przewozu towarów z Kazachstanu do Azerbejdżanu drogą morską. Utworzenie joint venture przez te państwa ma również przyciągnąć większą uwagę Chin i wyróżnić ten szlak na tle tradycyjnej trasy przez Rosję.
Znajdziesz nas w Google NewsKorytarz transportowy Iran-Azerbejdżan-Gruzja został otwarty
3 Komentarze