Intermodalny

Malcolm Mclean i jego kontenerowiec, który zmienił świat

Dzisiaj jedna z najważniejszych rocznic w historii transportu, o której mało kto wie.

Dokładnie 65 lat temu, w 1956 wypłynął w rejs pierwszy kontenerowiec. Stworzył go Malcolm McLean, który wierzył, że jego wynalazek zmieni świat. Mimo początkowych problemów to nie mylił się co do tego ani przez moment.

Malcom McLean opracował nowoczesny intermodalny kontener transportowy i przedstawił go światu dokładnie 26 kwietnia 1956. Jego pomysł przyczynił się do rozwoju globalizacji i przyspieszył transport morski o dziesięciolecia. Wszystko zaczęło się od idei, która narastała w nim przez lata.

Pomysł na jakiś wpadł Malcolm McLean nazywamy konteneryzacją. To właśnie dzięki niemu, oraz jego wściekłości, kiedy pracował jako kierowca ciężarówki, można mówić o kamieniu milowym w dziejach ludzkości.

Port Dampier przedstawił 10-letni plan rozwoju i ochrony środowiska

Wszystko dlatego, że jego pomysł zrodził się, gdy był zwykłym kierowcą ciężarówki. Mając zaledwie 24 lata w 1937 zrozumiał, że dojazdy i tracenie wielu godzin na przeładunek, można wykorzystać w zupełnie inny sposób. Wtedy pomyślał, jak istotnym byłoby „przeniesienie” transportu z ciężarówki wprost na statek. Bez konieczności pomocy tragarzy i innych osób w porcie. Swój pomysł wprowadził w życie dopiero szesnaście lat później.

Źródło: Malcolm McLean, CC BY-SA 2.0

Jego pierwszym kontenerowcem był Ideal X, który wypłynął z hangaru 154 przy Marsh Street w Port Newark, dokładnie 26 kwietnia 1956 roku. Był zaopatrzony w 58 ładunków towarów, co na ówczesne czasy było wyjątkowym wynikiem. Tym samym sposobem Malcolm McLean rozpoczął nową erę w transporcie światowym.

Maersk przypomina o ważnej rocznicy

O niezwykłej dacie przypomniała firma Maersk, która na co dzień korzysta z wynalazku McLeana.

Co ważne, transport intermodalny rośnie mimo pandemii COVID-19. Dane przekazane przez Urząd Transportu Kolejowy mówią, że w 2020 przetransportowano ponad 23,8 mln ton ładunków intermodalnych w Polsce (na poziomie 7,8 mld tono-km). W porównaniu do roku 2019 masa przewiezionych towarów wzrosła o 21,9% (4,3 mln ton) a praca przewozowa o 10,9% (0,7 mld tono-km). W 2020 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych. Pierwszy raz w historii przewieziono ich 1 663 tys. sztuk. Liczba przewiezionych TEU wyniosła 2 672 tys.

Jak przekazał dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego:

W minionym roku cały sektor transportu znalazł się w trudnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa. Przewoźnicy odnotowali spadki zarówno w przewozach pasażerskich, jak i w transporcie towarowym. Jednak pandemia nie spowolniła rozwoju transportu intermodalnego. Świadczy to o niskiej wrażliwości transportu intermodalnego na globalny kryzys i ograniczenia.

Transport intermodalny w zdecydowany sposób przyczynia się do obniżenia cen transportowych, a jego znaczenie wciąż wzrasta.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button