E-commerce

Jaki jest wpływ e-commerce na środowisko?

E-handel może być ratunkiem dla klimatu

Ostatnie lata to dynamiczny rozwój handlu e-commerce, który swój rozwój w dużej mierze zawdzięcza rozwojowi internetu. Ponadto w 2020 roku, który był rokiem pandemii Covid-19, branża e-handlu rosła szczególnie szybko. W związku z tym należy zadać pytanie, jaki jest wpływ branży e-commerce na środowisko.

Z badania IS E-COMMERCE GOOD FOR EUROPE? stworzonego przez firmę OliverWyman wynika, że wpływ handlu elektronicznego na środowisko jest pozytywny. Zakupy w Internecie są znacznie mniej emisyjne niż te w sklepach stacjonarnych. Zakupy offline powodują od 1,4 do 2,9 razy więcej emisji gazów cieplarnianych niż zakupy online. Handel elektroniczny wymaga wprawdzie poruszania się samochodów dostawczych, ale i tak zmniejszają one ruch samochodowy od czterech do dziewięciu razy. Zużycie gruntów na potrzeby handlu elektronicznego jest niższe niż w przypadku fizycznego handlu detalicznego, jeśli uwzględni się logistykę, powierzchnię sprzedaży i powiązane miejsca parkingowe.

Wpływ branży e-commerce na środowisko jest pozytywny

Wszystko to przedstawia poniższy wykres, który pokazuje, że emisja CO2 jest o 2,3 razy niższa w kanałach e-commerce niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Przede wszystkim głównym źródłem emisji w przypadku sklepów stacjonarnych jest energią, jaką zużywają budynki służące do sprzedaży detalicznej. Średnio budynki potrzebne do sprzedaży stacjonarnej są o ponad 7-krotnie bardziej emisyjne niż te służące do sprzedaży kanałami e-commerce. Ponadto w przypadku sprzedaży stacjonarnej bardzo duży wpływ na jej emisyjność mają konsumenci dojeżdżający do sklepów. Odpowiadają oni w tym przypadku za 30% emisyjności.

Wpływ branży e-commerce na środowisko
OliverWyman

Nieco mniejsze różnice w emisyjności są w przypadku poszczególnych rodzajów produktów. I tak oto  przypadku zakupu elektroniki, kupując online, generujemy o 1,4 mniej emisji niż w przypadku kupowania w sklepie stacjonarnym. Jest to zarazem najmniejsza różnica między tymi dwoma kanałami sprzedaży. Nieco większa jest w przypadku kupowania książek. Kupując książki stacjonarnie, przyczyniamy się do emisji większej o 60% niż w przypadku zakupów online. Największa różnica jest jednak w przypadku kupowania ubrań. Kupując ubrania w sieci, odpowiadamy za o 2,9 razy mniejszą emisję. To efekt w dużej mierze dużej energochłonności sklepów odzieżowych.

E-commerce w Polsce jest dziewięć lat za brytyjskim

W związku z powyższymi danymi wydaje się, że choć e-commerce wiele się zarzuca, jak np. monopolizację rynku i nieprzestrzeganie praw pracowniczych (Amazon), to jednak może przyczynić się do ratowania klimatu. W związku z tym wpływ branży e-commerce na środowisko naturalne jest pozytywny.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button