
Duńska kolej między Kopenhagą a Ringsted przez Køge Nord jest teraz gotowa do obsługi szybkich pociągów jeżdżących z prędkością 200 km/h. Sęk w tym, że narodowy przewoźnik DSB jeszcze takich nie posiada.
Duńska kolej przygotowana na szybkie pociągi
Jak ogłosił zarządca infrastruktury Banedanmark, zelektryfikowana dwutorowa linia o długości 60 km została zbudowana w celu zwiększenia przepustowości głównej trasy międzymiastowej w kraju. Otwarta w 2019 roku, początkowo umożliwiała pociągom osiągnięcie prędkości 180 km/h. Dokonano jednak modernizacji toru, elektryfikacji, sygnalizacji i systemu konserwacji, dzięki czemu duńska kolej na tym odcinku jest zdolna do obsługi szybkich pociągów jeżdżących z prędkością 200 km/h.
Tyle że na razie takich pociągów nie ma. Co prawda niektóre pociągi do Hamburga mogą poruszać się po tej trasie z większą prędkością, gdy konieczne jest nadrobienie opóźnień. Jednak przejazdy 200 km/h rozpoczną się dopiero wtedy, gdy duński narodowy przewoźnik DSB otrzyma pierwsze pociągi osiągające taką prędkość. Jak informuje portal Railway Gazette, Alstom dostarczy mu wielowagonowe jednostki elektryczne IC5 Coradia Stream osiągające 200 km/h, natomiast zestawy Talgo 230 DSB będą miały prędkość projektową 230 km/h i prędkość eksploatacyjną 200 km/h.
Czytaj też: Alstom dostarczy pociągi do Portugalii! Obsłużą Porto i Lizbonę
Początkowo przebudowa toru daje lepszą możliwość nadrobienia opóźnień. W dłuższej perspektywie możliwe będzie również skrócenie czasu podróży – powiedział Peter Svendsen, Dyrektor Ruchu w Banedanmark, 26 stycznia.
Wyższa prędkość obowiązuje od Avedøre do Ringsted, z wyjątkiem końców trasy i odcinka w okolicach Køge Nord, gdzie maksymalna prędkość pozostaje na poziomie 180 km/h.

Pociągi dużych prędkości przyszłością kolei?
Falstart czeskich pociągów na Łotwie. Ciągłe awarie i opóźnienia