PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
IntermodalnyMorskiTransport

Ponad 2 mln przeładowanych TEU. Baltic Hub podsumowuje rok 2023

W 2023 roku Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim, z sukcesem przeładował ponad 2 miliony TEU, co stanowi imponujące osiągnięcie, choć wynik jest nieco niższy niż w poprzednich latach. Firma, będąca wspólnym przedsięwzięciem PSA International, IFM Investors i Polskiego Funduszu Rozwoju, z dumą patrzy w przyszłość, kontynuując swoją misję innowacji i dynamicznego rozwoju w branży logistycznej.

  • Przeładowano ponad 2 mln TEU, potwierdzając pozycję lidera w regionie.
  • Rekordowe liczby w obsłudze ciężarówek i przeładunkach na pojedynczym zawinięciu.
  • Rozwój infrastruktury dzięki budowie terminala T3 i wprowadzeniu nowych suwnic RTG.

Baltic Hub podsumowuje rok 2023 w liczbach

W 2023 roku, Baltic Hub, który jest największym terminalem kontenerowym na Morzu Bałtyckim, zarejestrował przeładunek na poziomie 2,05 mln TEU. Choć ten wynik jest nieco niższy w porównaniu do poprzednich lat, to jednoznacznie potwierdza stabilną pozycję terminalu na rynku logistycznym. Dodatkowo podkreśla jego zdolność do adaptacji w dynamicznie zmieniających się warunkach branżowych. Terminal ten jest efektem współpracy międzynarodowych i krajowych inwestorów, w tym PSA International, IFM Investors oraz Polskiego Funduszu Rozwoju, co podkreśla jego globalne znaczenie.

Zwiększenie liczby obsłużonych ciężarówek do ponad 580 tysięcy oraz obsługa ponad 6,7 tys. pociągów wskazuje na rosnącą rolę Baltic Hub w sieci transportu multimodalnego. Podkreśla przy tym jego kluczowe znaczenie dla efektywności łańcucha dostaw. Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę, takie jak zakup nowych suwnic RTG, są świadectwem zaangażowania w ciągłe doskonalenie operacyjne.

Uruchomienie serwisu oceanicznego FAL1, dzięki współpracy z CMA CGM, umocniło pozycję Baltic Hub jako ważnego punktu na mapie globalnych tras transportowych, łączącego Azję z Europą. Jest to szczególnie ważne w kontekście rosnącej wymiany handlowej i potrzeby efektywnego połączenia tych dwóch regionów.

Osiągnięcie przeładunku 20-milionowego kontenera od momentu uruchomienia terminalu stanowi dowód na długofalowy sukces i zaufanie, jakim cieszy się Baltic Hub wśród swoich klientów. To również pokazuje, że mimo wyzwań rynkowych, terminal nieustannie dąży do optymalizacji swoich procesów i zwiększenia efektywności operacyjnej, utrzymując swoją konkurencyjność na rynku globalnym.

Budowa terminala T3, a plany rozwojowe Baltic Hub

Budowa terminala T3 jest kluczowym elementem strategii rozwoju Baltic Hub, mającym na celu zwiększenie jego zdolności przeładunkowych i umocnienie pozycji jako jednego z głównych terminali kontenerowych na Morzu Bałtyckim. Projekt ten, zapoczątkowany w listopadzie 2022 roku, ma za zadanie nie tylko rozszerzyć infrastrukturę terminalu, ale również wprowadzić najnowocześniejsze technologie operacyjne, zwiększając tym samym efektywność i bezpieczeństwo pracy.

Terminal T3, zlokalizowany na nowo utworzonej sztucznej wyspie o powierzchni 36 ha, stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby rynkowe i logistyczne. W ramach projektu zrealizowano prace pogłębiarskie, tworząc nowe, głębokowodne nabrzeże, które umożliwi obsługę największych statków kontenerowych kursujących na świecie. Wyposażenie terminala w 7 suwnic nabrzeżowych nowej generacji oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie sterowane przez operatorów, zapewni nie tylko wzrost wydajności przeładunku, ale także zwiększy standardy bezpieczeństwa pracy.

Co równie istotne, inwestycja ta ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zwiększenia konkurencyjności Baltic Hub, ale również dla całego regionu Morza Bałtyckiego, umacniając jego rolę jako huba logistycznego o globalnym zasięgu. Terminal T3 pozwoli na obsługę dodatkowych 4,5 mln TEU rocznie, co prawie podwoi obecne zdolności przeładunkowe terminalu. Zakończenie budowy T3 będzie znaczącym krokiem w kierunku realizacji długoterminowej wizji rozwoju i adaptacji do zmieniających się warunków i wymagań rynku globalnego.

Projekt ten nie tylko świadczy o ambicjach rozwojowych Baltic Hub, ale również stanowi ważny element strategii zrównoważonego rozwoju i innowacyjności w branży logistycznej, podkreślając rolę technologii i automatyzacji w przyszłości transportu i logistyki.

Nowy serwis oceaniczny FAL1 i nowe suwnice RTG

Nie można zapomnieć, że w 2023 roku Baltic Hub znacząco wzmocnił swoją pozycję na arenie międzynarodowej, wprowadzając innowacje, które zmienią oblicze transportu morskiego. Wspomniane wcześniej uruchomienie nowego serwisu oceanicznego FAL1 we współpracy z grupą CMA CGM otwiera nowe możliwości dla handlu między Azją a Europą. Wszystko dlatego, że zapewni efektywniejsze i bardziej ekologiczne połączenia pomiędzy obydwoma punktami.

Dodatkowo wprowadzenie największych statków kontenerowych zasilanych LNG, jak CMA CGM Concorde, nie tylko umacnia pozycję Gdańska jako kluczowego huba, ale również podkreśla zaangażowanie w promowanie zielonej logistyki. Z kolei inwestycja w 10 nowych elektrycznych suwnic RTG, które zostaną wprowadzone do pracy w trybie automatycznym, stanowi krok naprzód w zwiększaniu efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa pracy, jednocześnie minimalizując wpływ na środowisko.

Czytaj również: Więcej gazu z Norwegii do Polski – uruchomiono wydobycie z kolejnego złoża

Wszystko to sprawia, że te strategiczne decyzje, połączone z rozbudową infrastruktury, nie tylko podnoszą standardy operacyjne, ale również wyznaczają nowe kierunki dla przyszłego rozwoju branży. Czy można więc sobie wyobrazić lepszy sposób na pokazanie, jak nowoczesne technologie i strategiczne partnerstwa mogą przyczynić się do tworzenia bardziej efektywnych i zrównoważonych rozwiązań w globalnym łańcuchu dostaw? Odpowiedź brzmi: trudno. Baltic Hub jednak skutecznie demonstruje, że innowacje i zrównoważony rozwój idą w parze z budowaniem przewagi konkurencyjnej na rynku globalnym.

DCT Gdańsk buduje trzeci terminal Baltic Hub 3 i świętuje 17. urodziny

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button