Info z rynkuIntralogistykaMorskiTransport

Maersk planuje gigantyczne zwolnienia. Pracę straci tysiące osób!

Maersk potwierdził swoje roczne prognozy ale prognozuje dalszy spadek

Duński gigant A.P. Moller-Maersk zanotował dalszy spadek zarówno zysków, jak i przychodów. W związku z tym Maersk planuje masowe zwolnienia, a pracę straci łącznie nawet 10 tysięcy osób.

Maersk zanotował spadek zysków i przychodów

Mimo trudności, Maersk potwierdził swoje roczne prognozy dotyczące przychodów i zysków operacyjnych wynoszące od 9,5 do 11 miliardów dolarów oraz wynik EBIT na poziomie od 3,5 do 5 miliardów dolarów. Jednak gigant prognozuje dalszy spadek wyników.

Jak informuje portal Offshore Energy, przychody firmy za III kwartał 2023 roku wyniosły 12,1 miliarda dolarów w porównaniu do 22,8 miliarda dolarów w III kwartale ubiegłego roku, a marża EBIT wyniosła 4,4%, co było wynikiem niższych stawek frachtu i mniejszych wolumenów.

Nasza branża zmaga się z nową rzeczywistością, która charakteryzuje się ograniczonym popytem, cenami zbliżonymi do historycznych poziomów i presją inflacyjną. Od lata obserwujemy nadmiar mocy przewozowych w większości regionów, co powoduje spadki cen i brak zauważalnego wzrostu w recyclingu statków lub ich czasowym wyłączeniu z eksploatacji. W obliczu nadchodzących trudnych czasów przyspieszyliśmy działania zmierzające do obniżenia kosztów i zachowania płynności finansowej – powiedział Vincent Clerc, dyrektor generalny Maersk.

Czytaj też: Maersk stawia na elektryki. Wdroży kolejne 500 pojazdów w Indiach

Branża morska mierzy się z trudnościami

Maersk poinformował, że spadek był oczekiwany po rekordowych zyskach z ostatnich kilku lat, ponieważ rynek wszedł w fazę normalizacji. Niemniej jednak, mimo że przychody wracają do poziomów sprzed pandemii, to są one obniżane przez wyższe koszty, głównie związane z podwyższonymi cenami paliwa.

Wolumeny frachtu morskiego wzrosły o 9% w porównaniu do poprzedniego kwartału, a koszty paliwa spadły o 11% w porównaniu do III kwartału 2022 roku. Niemniej jednak EBIT wyniósł minus 27 milionów dolarów w porównaniu do 8,7 miliarda dolarów w III kwartale 2022 roku, z powodu znaczącej presji cenowej na różnych trasach handlowych.

Czytaj też: Bezrobocie w USA rośnie. Recesja coraz bliżej?!

Usługi logistyczne wygenerowały 3,5 miliarda dolarów przychodów, w porównaniu do 4,2 miliarda dolarów w III kwartale ubiegłego roku, co było wynikiem niższych cen. Terminale zgłosiły 1,0 miliarda dolarów przychodów, w porównaniu do 1,1 miliarda dolarów w III kwartale ubiegłego roku, co było wynikiem spadku popytu na magazynowanie i spadku wolumenów o 4,1%.

Jak informuje portal Offshore Energy, przeszkody na rynku zostały znacząco pogłębione przez napływ nowo zbudowanych statków, co dodatkowo zaszkodziło równowadze między podażą a popytem i spowodowało zastoje na poziomie frachtu, które wpłynęły negatywnie na zyski. Kontrahent Maerska, Ocean Network Express (ONE), poinformował, że jego zysk za półrocze spadł o 94% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Maersk planuje ogromne zwolnienia 

W celu złagodzenia wpływu sytuacji, Maersk już wcześniej rozpoczął zwolnienia z 110 000 pracowników na początku 2023 roku do około 103 500 obecnie. Jednakże, w miarę pogarszania się perspektyw cenowych w dziale oceanicznym firmy, gigant zaczął zaostrzać środki i teraz wprowadził plany dalszego zmniejszenia zatrudnienia o 3500 miejsc pracy. 2500 osób zostanie zwolnionych w nadchodzących miesiącach, a pozostali w przyszłym roku.

Jak informuje portal Offshore Energy, łącznie pracę straci ponad 10 tysięcy osób, a globalne zatrudnienie w Maersk spadnie poniżej poziomu 100 tysięcy miejsc pracy. W związku z tym całkowity przewidywane oszczędności z restrukturyzacji wynoszą teraz 350 milionów dolarów, w porównaniu do ogłoszonych w lutym 150 milionów dolarów. Celem takich działań jest obniżenie kosztów związanych z działalnością handlową, ogólną i administracyjną Maerska o 600 milionów dolarów na rok 2024.

Decyzje te zapadły w czasie ujawnienia niepotwierdzonych doniesień medialnych, że AP Moller Holding, jest gotowe zamówić do dziesięciu bardzo dużych statków na amoniak, o łącznej wartości około 1,1 miliarda dolarów. Maersk jest silnym zwolennikiem stosowania alternatywnych paliw i we wrześniu zwodował swój pierwszy kontenerowiec zasilany metanolem. Już teraz w portfelu zamówień Maersk są 24 jednostki zasilane metanolem, które zostaną dostarczone w latach 2024-2027.

Maersk wprowadza automatyczny system sortowania oparty na AI 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button