Maersk planuje gigantyczne zwolnienia. Pracę straci tysiące osób!
Maersk potwierdził swoje roczne prognozy ale prognozuje dalszy spadek
Duński gigant A.P. Moller-Maersk zanotował dalszy spadek zarówno zysków, jak i przychodów. W związku z tym Maersk planuje masowe zwolnienia, a pracę straci łącznie nawet 10 tysięcy osób.
Maersk zanotował spadek zysków i przychodów
Mimo trudności, Maersk potwierdził swoje roczne prognozy dotyczące przychodów i zysków operacyjnych wynoszące od 9,5 do 11 miliardów dolarów oraz wynik EBIT na poziomie od 3,5 do 5 miliardów dolarów. Jednak gigant prognozuje dalszy spadek wyników.
Jak informuje portal Offshore Energy, przychody firmy za III kwartał 2023 roku wyniosły 12,1 miliarda dolarów w porównaniu do 22,8 miliarda dolarów w III kwartale ubiegłego roku, a marża EBIT wyniosła 4,4%, co było wynikiem niższych stawek frachtu i mniejszych wolumenów.
Nasza branża zmaga się z nową rzeczywistością, która charakteryzuje się ograniczonym popytem, cenami zbliżonymi do historycznych poziomów i presją inflacyjną. Od lata obserwujemy nadmiar mocy przewozowych w większości regionów, co powoduje spadki cen i brak zauważalnego wzrostu w recyclingu statków lub ich czasowym wyłączeniu z eksploatacji. W obliczu nadchodzących trudnych czasów przyspieszyliśmy działania zmierzające do obniżenia kosztów i zachowania płynności finansowej – powiedział Vincent Clerc, dyrektor generalny Maersk.
Czytaj też: Maersk stawia na elektryki. Wdroży kolejne 500 pojazdów w Indiach
Branża morska mierzy się z trudnościami
Maersk poinformował, że spadek był oczekiwany po rekordowych zyskach z ostatnich kilku lat, ponieważ rynek wszedł w fazę normalizacji. Niemniej jednak, mimo że przychody wracają do poziomów sprzed pandemii, to są one obniżane przez wyższe koszty, głównie związane z podwyższonymi cenami paliwa.
Wolumeny frachtu morskiego wzrosły o 9% w porównaniu do poprzedniego kwartału, a koszty paliwa spadły o 11% w porównaniu do III kwartału 2022 roku. Niemniej jednak EBIT wyniósł minus 27 milionów dolarów w porównaniu do 8,7 miliarda dolarów w III kwartale 2022 roku, z powodu znaczącej presji cenowej na różnych trasach handlowych.
Czytaj też: Bezrobocie w USA rośnie. Recesja coraz bliżej?!
Usługi logistyczne wygenerowały 3,5 miliarda dolarów przychodów, w porównaniu do 4,2 miliarda dolarów w III kwartale ubiegłego roku, co było wynikiem niższych cen. Terminale zgłosiły 1,0 miliarda dolarów przychodów, w porównaniu do 1,1 miliarda dolarów w III kwartale ubiegłego roku, co było wynikiem spadku popytu na magazynowanie i spadku wolumenów o 4,1%.
Jak informuje portal Offshore Energy, przeszkody na rynku zostały znacząco pogłębione przez napływ nowo zbudowanych statków, co dodatkowo zaszkodziło równowadze między podażą a popytem i spowodowało zastoje na poziomie frachtu, które wpłynęły negatywnie na zyski. Kontrahent Maerska, Ocean Network Express (ONE), poinformował, że jego zysk za półrocze spadł o 94% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Shipping and logistics giant A.P. Moller-Maersk said it would cut more than 10,000 jobs as a pandemic-fueled cargo boom has ended https://t.co/2bilBqkXZC #useconomy #shipping #trade #maga pic.twitter.com/H4Y0JMBCa0
— Brad Beckett 🇺🇸 (@BPBeckett) November 6, 2023
Maersk planuje ogromne zwolnienia
W celu złagodzenia wpływu sytuacji, Maersk już wcześniej rozpoczął zwolnienia z 110 000 pracowników na początku 2023 roku do około 103 500 obecnie. Jednakże, w miarę pogarszania się perspektyw cenowych w dziale oceanicznym firmy, gigant zaczął zaostrzać środki i teraz wprowadził plany dalszego zmniejszenia zatrudnienia o 3500 miejsc pracy. 2500 osób zostanie zwolnionych w nadchodzących miesiącach, a pozostali w przyszłym roku.
Jak informuje portal Offshore Energy, łącznie pracę straci ponad 10 tysięcy osób, a globalne zatrudnienie w Maersk spadnie poniżej poziomu 100 tysięcy miejsc pracy. W związku z tym całkowity przewidywane oszczędności z restrukturyzacji wynoszą teraz 350 milionów dolarów, w porównaniu do ogłoszonych w lutym 150 milionów dolarów. Celem takich działań jest obniżenie kosztów związanych z działalnością handlową, ogólną i administracyjną Maerska o 600 milionów dolarów na rok 2024.
#Maersk Cuts 10,000 Jobs and Sees Global Trade Weak Until 2026 📉 pic.twitter.com/Kp4GVWhWTD
— Davide Iacovozzi (@davideiacovozzi) November 3, 2023
Decyzje te zapadły w czasie ujawnienia niepotwierdzonych doniesień medialnych, że AP Moller Holding, jest gotowe zamówić do dziesięciu bardzo dużych statków na amoniak, o łącznej wartości około 1,1 miliarda dolarów. Maersk jest silnym zwolennikiem stosowania alternatywnych paliw i we wrześniu zwodował swój pierwszy kontenerowiec zasilany metanolem. Już teraz w portfelu zamówień Maersk są 24 jednostki zasilane metanolem, które zostaną dostarczone w latach 2024-2027.
Znajdziesz nas w Google NewsMaersk wprowadza automatyczny system sortowania oparty na AI
3 Komentarze