LotniczyMorskiTransport

Maersk stawia na ekologiczny transport swoich ładunków

Emisje firmy w 2021 r. stanowiły 1% wszystkich globalnych emisji w transporcie i logistyce

Duńska firma żeglugowa Maersk stawia na ekologiczny transport ładunków. Gigant wyznaczył ambitne cele na 2030 r., które zamierza zrealizować w ramach swojej strategii dekarbonizacji. Strategia obejmuje transport co najmniej jednej czwartej ładunków oceanicznych za pomocą statków korzystających z paliw ekologicznych.

Maersk inwestuje w ekologiczny transport ładunków

Plan działania będzie napędzać inwestycje firmy, a ścieżki technologiczne dla branży transportu morskiego zostały już wybrane. Maersk dąży do zmniejszenia intensywności emisji w przestrzeni oceanicznej o 50% w porównaniu do poziomu bazowego z 2020 roku. Inwestycja Maersk w ekologiczny transport ładunków obejmuje transport co najmniej 25% ładunków oceanicznych za pomocą statków korzystających z paliw ekologicznych.

Nikt nie jest w stanie przewidzieć przyszłości, a wciąż istnieje duża niepewność. W ciągu najbliższych 18 lat pojawią się nowe technologie i możliwości. Nie mamy szczegółowego wykresu od teraz do 2040 roku, który przedstawiałby każdy krok. Ale wiemy, jakie będą kolejne kroki. Mamy ambitne cele na rok 2030 i plan działania, aby je osiągnąć – powiedziała wiceprezes wykonawcza Henriette Hallberg Thygesen podczas prezentacji Maersk ESG Day.

Czytaj też: Maersk wprowadza dopłaty paliwowe. Największe będą w… Polsce

Ekologiczny metanol rozwiązaniem problemu emisji?

Aby osiągnąć ambitne cele, Maersk planuje zainwestować w poprawę efektywności paliwowej, w tym w zarządzanie techniczne, optymalizację sieci, a także przejście na paliwa ekologiczne poprzez inwestycje w ekologiczny transport swoich ładunków i potencjalną modernizację wybranych istniejących statków.

Maersk zamówił w sumie 19 statków z silnikami dwupaliwowymi, zdolnymi do pracy na ekologicznym metanolu, które mają być dostarczone do 2025 roku. Oczekuje się, że statki te wygenerują roczne oszczędności w emisji CO2 na poziomie około 2,3 mln ton. W sumie Maersk potrzebuje około 6 milionów ton zielonego metanolu rocznie, aby osiągnąć swój cel w zakresie emisji floty do 2030 r., a jeszcze większe ilości do 2040 r., aby jego flota osiągnęła zerowy poziom emisji netto.

Aby sprostać tym wyzwaniom, Maersk prowadzi zakrojoną na szeroką skalę kampanię budowania partnerstwa z potencjalnymi producentami metanolu z całego świata. Jak dotąd zawarł osiem strategicznych partnerstw. Dodatkowe działania w zakresie oceanicznym będą obejmować wprowadzenie czarterowanych zielonych statków, jak również wykorzystanie biodiesla.

Zrównoważony transport lotniczy

W przypadku transportu lotniczego Maersk chce, aby co najmniej 30% ładunków było transportowanych przy użyciu zrównoważonych paliw lotniczych. W przypadku działalności logistycznej firma postawiła sobie za cel 90% ekologicznych operacji oraz wykorzystania na poziomie co najmniej 20% technologii niskoemisyjnych i bezemisyjnych do przemieszczania ładunków w operacjach na lądzie. Jeśli chodzi o terminale, Maersk dąży do redukcji emisji o 70%.

Jak ujawnił Søren Skou, dyrektor generalny Maersk, emisje firmy w 2021 r. stanowiły 1% wszystkich globalnych emisji w transporcie i logistyce oraz blisko 0,1% wszystkich globalnych emisji CO2. Największa część tych emisji pochodzi z żeglugi kontenerowej. Maersk ujawnił, że jego całkowita emisja gazów cieplarnianych w 2021 r. wyniosła 66 125 ton ekwiwalentu CO2. Obecnie 93% tych emisji pochodzi ze zużycia paliwa w operacjach oceanicznych, dlatego zajęcie się tymi emisjami będzie miało największy wpływ.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Maersk inwestuje w magazyny. Gigantyczny obiekt na Filipinach

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button