
SNCF zaprezentowało swoje pierwsze zmodernizowane pociągi Alstom z silnikami wysokoprężnymi. Regionalne pociągi zostaną uruchomione wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu w regionie Nowa Akwitania. Kolejne egzemplarze pojawią się w kolejnych czterech regionach.
SNCF przedstawia zmodernizowane pociągi elektryczne Alstom
Pierwotnie, firma Alstom i spółka-córka SNCF Voyageur współpracowały nad stworzeniem pociągu z napędem akumulatorowym od 2021 roku. Ich celem było zmniejszenie emisji dwutlenku węgla na niezelektryfikowanych liniach kolejowych we Francji, takich jak te w regionach Owernia-Rodan-Alpy, Oksytania, Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże i Nowa Akwitania. Po przeprowadzeniu pełnych testów przez SNCF, zmodernizowane pociągi Alstom mogą służyć na niezelektryfikowanych liniach regionalnych (TER) przez kolejne dwadzieścia lat.
Czytaj też: PKP PLK i Alstom nawiązują współpracę! Podpisano ważną umowę
Jak informuje portal IHO, pierwsze zamówienie w programie modernizacji o łącznej wartości 40,2 miliona euro obejmuje pięć pociągów spalinowych, z których niektóre kursują na francuskich torach kolejowych od prawie dwudziestu lat. Podczas procesu modernizacji usuwa się silniki spalinowe i zastępuje je akumulatorami, co sprawia, że pociąg działa w pełni elektrycznie, bez emisji szkodliwych substancji. W projekcie każdy z pięciu uczestniczących regionów wnosi wkład po 5,7 miliona euro, Alstom wykłada 5,5 miliona euro, a SNCF 6 milionów euro.
Lors des @RNTP_2023 Alstom et @SNCFVoyageurs ont présenté le 1er TER à batteries. Ce train régional bi-mode diesel/électrique a été reconverti en rame 100 % électrique en remplaçant les éléments thermiques par des batteries. Découvrez en images les coulisses de ce projet : pic.twitter.com/MnikMMBNYo
— Alstom France (@AlstomFrance) October 18, 2023
Dekarbonizacja pociągów na terenie Francji
Zmodernizowane pociągi z napędem akumulatorowym przechodzą testy rozwoju statycznego i dynamicznego. Pierwszy z nich, przeznaczony dla regionu Nowa Akwitania, przeszedł latem testy statyczne, w tym ruch z prędkością do 60 kilometrów na godzinę w fabryce Alstom w Crespin, których celem było sprawdzenie działania pociągu oraz test trybu zasilania z akumulatorów. Jak informuje portal IHO, Alstom testuje nowy sposób zasilania, aby potwierdzić, że różne modele symulacji trasy można zweryfikować w rzeczywistych warunkach operacyjnych, identycznych z tymi, które występują w ruchu komercyjnym.
Czytaj też: Regulacje potrafią mocno szkodzić! Francję kosztują 3,5% PKB!
Ostatni etap programu testowego odbędzie się między grudniem a styczniem na francuskiej sieci kolejowej i jego celem jest potwierdzenie, czy pojazd jest kompatybilny z istniejącą infrastrukturą kolejową. Następnie SNCF Voyageurs musi ukończyć dokumentacja uznaniową, którą przedstawi Instytutowi Bezpieczeństwa Kolejowego we Francji (Etablissement Public de Sécurité Ferroviaire, EPSF), aby uzyskać zgodę na rozpoczęcie działalności komercyjnej pojazdu. Celem jest wprowadzenie tzw. pociągów akumulatorowych AGC do ruchu komercyjnego w partnerujących regionach w grudniu 2024 roku, na początek w formie pilotażu, umożliwiając dalsze rozpowszechnienie tej technologii.