A jednak! Maersk wciąż w wyścigu o przejęcie DB Schenker
Maersk pojawił się w gronie firm zainteresowanych przejęciem DB Schenker już na początku procesu
Po tym, jak DHL wycofał się z wyścigu o przejęcie DB Schenker, czarnym koniem w wyścigu jest duńska firma transportowa DSV. Okazuje się jednak, że inny duński gigant również nadal jest w grze. Prezes Maersk zapowiedział bowiem, że jego firma nadal rozważa zakup niemieckiego operatora.
Przejęcie DB Schenker
DHL i DSV szybko wyróżniły się spośród konkurencji jako strony z największym potencjałem do przeprowadzenia transakcji. Tak było do teraz, bowiem DHL już wycofał się z wyścigu, a Maersk stwierdził, że nadal jest w grze. Firma co prawda nie podała szczegółowych informacji, jednakże wypowiedź szefa firmy przypomniała, że sprzedaż DB Schenker wcale nie będzie prosta.
Czytaj też: Kto kupi DB Schenker? Duński gigant czarnym koniem. I nie, nie chodzi o Maersk
Maersk pojawił się w gronie firm zainteresowanych przejęciem DB Schenker już na początku procesu, czyli w grudniu ubiegłego roku. Obecnie faworytem wydaje się być duński DSV, ale szef Maersk stwierdził, że jego firma też rozważa przejęcie DB Schenker, choć w bardzo ostrożny sposób. Według branżowych mediów w grze są także fundusze inwestycyjne Carlyle Group i CVC Capital.
Proces sprzedaży
Deutsche Bahn oficjalnie wystawiła DB Schenker na sprzedaż w grudniu ubiegłego roku, po rocznych konsultacjach z instytucjami finansowymi. Zainteresowane firmy mogły składać oferty między 19 grudnia a 12 stycznia. Według mediów zainteresowanie przejęciem DB Schenker, który pozostaje najbardziej dochodowym aktywem Grupy DB, wyraziły dziesiątki podmiotów. Nie jest jasne, jak długo potrwa proces przejęcia.
Wartość DB Schenker została oszacowana na 10-15 miliardów euro, co oznacza, że nabywca będzie musiał wyłożyć na stół gigantyczne środki. Co szczególnie ważne, niemieckie państwo, będące właścicielem firmy, zainteresowane jest gotówką, a nie udziałami. Sprzedaż firmy logistycznej została uznana za konieczną w celu pokrycia zaległych długów DB, zwłaszcza strat DB Cargo.
Czytaj też: Niemiecki przemysł odbija. Ale wysokie stopy będą hamować ożywienie
DB Schenker jest aktywny we wszystkich istotnych obszarach rynkowych – transport lądowy, lotniczy i morski – oraz oferuje rozwiązania logistyczne o charakterze ogólnym i specjalistycznym. Jak informuje portal Logistik Heute, zatrudniając około 76 600 pracowników w ponad 1850 lokalizacjach i 130 krajach, jest jednym z największych dostawców usług logistycznych na świecie.
Deutsche Bahn nabył DB Schenker w 2002 r, przez co spółka w 2007 r. stała się logistycznym oddziałem DB. W ciągu ostatnich kilku lat Schenker doświadczył kilku kontrowersji. W 2016 roku firma została skazana za łapówkarstwo w Rosji, które miało miejsce w latach 2010-2012. Z kolei w 2020 roku firma została oskarżona o nieuczciwy dumping cenowy podczas pandemii Covid-19. Firma jednak cały czas zaprzecza tym ostatnim zarzutom.