PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Nordland Line zostanie zelektryfikowana. Norwegia dekarbonizuje kolej

80 procent norweskich linii kolejowych jest już zelektryfikowanych

Norweska trasa Nordland Line zostanie zelektryfikowana. Ta trasa jest niezwykle istotna dla transportu ciężkiego oraz operacji frachtowych.

Linia kolejowa Nordland Line zostanie zelektryfikowana

Ikoniczna linia kolejowa Nordland Line, biegnąca na osi północ-południe i łącząca Trondheim z Bodø, będzie pierwszą kluczową trasą w kraju, która zostanie zelektryfikowana i wyposażona w lokomotywy z napędem bateryjnym. Ta trasa jest niezwykle istotna dla transportu ciężkiego oraz operacji frachtowych. Linie Røros i Solør przejdą modernizację w tym samym kierunku, podczas gdy linia Rauma nadal będzie obsługiwana wyłącznie przez lokomotywy spalinowe w obecnym okresie.

Jak informuje portal RailFreight, linia Røros, biegnąca między Støren a Hamar, obsługuje ruch pasażerski, ale także ciężkie pociągi frachtowe, głównie przewożące produkty leśne. Z kolei linia Solør, biegnąca między Kongsvinger a Elverum na wschodzie Norwegii, jest wykorzystywana wyłącznie przez pociągi cargo, przede wszystkim transportujące drewno i wióry drzewne.

Czytaj też: Największy norweski dostawca budowlany też kupi nowe elektryki

Badanie przeprowadzone przez Norweski Urząd Kolejowy na zlecenie Ministerstwa Transportu kraju wykazało, że trzy trasy nadal obsługiwane przez lokomotywy spalinowe powinny zostać zmodernizowane poprzez częściową elektryfikację i wprowadzenie lokomotyw z napędem bateryjnym. W ramach badania rozważono trzy różne koncepcje zielonej transformacji tych tras. Jedna z nich koncentrowała się na napędzie wodorowym, druga na wykorzystaniu oleju napędowego, trzecia na elektryfikacji, a czwarta na wprowadzeniu lokomotyw z napędem bateryjnym.

Pełna dekarbonizacja tranasportu

Ostatecznie ustalono, że najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie elektryfikacji i pociągów z napędem bateryjnym. Jak informuje portal RailFreight, w tym podejściu pociągi będą mogły poruszać się częściowo przy użyciu energii z systemu trakcyjnego. Gdzie system trakcyjny nie będzie dostępny, będą kontynuować jazdę, korzystając z energii zgromadzonej w bateriach, które również będą ładować się podczas przejazdu po zelektryfikowanych odcinkach kolejowych.

Mimo że 80 procent norweskich linii kolejowych jest już zelektryfikowanych, pozostałe 20 procent nadal generuje rocznie około 50 000 ton CO2. Ta liczba może wydawać się niewielka, ale Norwegia zobowiązała się do pełnej transformacji sektora transportu na zieloną energię. Jeśli chodzi o modernizację tras, linia Nordland zostanie priorytetowo potraktowana, a inwestycje wyniosą prawie 570 milionów euro.

Czytaj też: Norweska technologia jest kluczem do przyjaznej dla klimatu Polski!

Jak informuje portal RailFreight, koszty modernizacji linii Røros i Solør szacuje się na wyższe, wynoszące około 752 miliony euro. Dlatego modernizacja linii Nordland będzie priorytetowa, ze względu na niższe oszacowane koszty oraz jej centralną rolę w norweskiej sieci kolejowej. Z kolei linia Rauma, która również obsługuje transport cargo, będzie nadal korzystać z lokomotyw spalinowych, ponieważ jej krótka trasa utrzymuje emisję CO2 na stosunkowo niskim poziomie.

Planowana modernizacja sieci przyniesie korzyści sektorowi transportu kolejowego w Norwegii, dostarczając bardziej ekologicznych alternatyw dla przewozów. Niemniej jednak, sama branża musi podjąć pewne działania, zwłaszcza w zakresie operacji manewrowych. Norweski Urząd Kolejowy podkreślił, że operacje manewrowe na terminalach frachtowych znacząco przyczyniają się do emisji CO2 pochodzącej z kolei, dlatego powinny być realizowane zgodnie z podejściem dekarbonizacji.

Irlandczycy przerabiają lokomotywy spalinowe na napęd wodorowy

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button