KolejowyTransport

Irlandczycy przerabiają lokomotywy spalinowe na napęd wodorowy

Zastosowanie napędu wodorowego może być potencjalnie kosztowo efektywnym sposobem na dekarbonizację istniejąceg

Irlandzkie przedsiębiorstwo kolejowe Iarnród Éireann będzie współpracować z łotewską firmą zajmującą się technologią trakcyjną, DiGas, w celu przeprowadzenia próbnego przekształcenia lokomotywy spalinowej na napęd wodorowy w jej istniejącym silniku.

IÉ przekształci swoje lokomotywy na takie z napędem wodorowym 

dostarczy jedną ze swoich lokomotyw klasy 071 wyprodukowanych przez EMD w latach 70. ubiegłego wieku oraz udostępni warsztaty do instalacji, testowania i uruchomienia. Przedsiębiorstwo zidentyfikuje również partnerów, którzy dostarczą wodór. Z kolei DiGas wyprodukuje i zainstaluje zestaw do modernizacji silnika spalinowego lokomotywy na taki wyposażony w napęd wodorowy. Przeprowadzenie testów statycznych w celu sprawdzenia mocy i emisji jest zaplanowane na 2024 rok, a następnie testy operacyjne odbędą się 2025 roku.

Jak informuje portal Railway Gazette, uważa, że zastosowanie napędu wodorowego może być potencjalnie kosztowo efektywnym sposobem na dekarbonizację istniejącego taboru lokomotyw spalinowych. Wyjaśniono, że konwersja DiGas H2 ICE będzie wymagała minimalnych zmian w lokomotywie, w odróżnieniu od innych projektów trakcji wodorowej, które wykorzystują ogniwa paliwowe lub specjalnie produkowane silniki wodorowe.

Działający na kolejach Iarnród Éireann posiada 18 lokomotyw klasy 071 z silnikiem spalinowym, z czego 12 służy do obsługi transportu towarowego. Jeśli testy zakończą się sukcesem, te lokomotywy można będzie przekształcić w bardziej ekologiczne i efektywne maszyny – powiedział CEO Jim Meade.

Irlandczycy przerabiają lokomotywy spalinowe na napęd wodorowy
DIGAS Group

Czytaj też: Kalifornia wrzuca wysokie obroty. Zamawia szybkie elektryczne pociągi 

DiGas dekarbonizuje transport kolejowy

DiGas wcześniej przekształciło lokomotywy na terenie Łotwy, Estonii i Polski, umożliwiając im działanie w oparciu o paliwo gazowe.

Obserwujemy ten sam problem raz po raz ze wszystkimi operatorami kolejowymi – konieczność dekarbonizacji ich działań przy jednoczesnym bardzo długim cyklu życia ich aktywów z silnikiem spalinowym. Ten projekt pokaże kosztowo efektywny i praktyczny sposób dla operatorów, takich jak Iarnród Éireann, na dekarbonizację swojego istniejącego taboru – powiedział Petro Dumenko, CEO DiGas.

Czytaj też: Eurostat: transport w Polsce w 82,5% opiera się na samochodach

Jak informuje portal Railway Gazette, projekt o wartości 1,5 miliona euro jest finansowany przez i DiGas, przy wsparciu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii oraz funduszy związanych z odbudową i odpornością, przez Łotewskie Centrum Kompetencji w Inżynierii Mechanicznej.

Pomorze wyda pół miliarda złotych na nowe elektryczne pociągi 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button