Info z rynkuTransport

Transport morski: ceny frachtu szybują w górę. Ucierpią firmy lokalne

Gwałtownie rosnące ceny transportu towarów na całym świecie mogą uderzyć w Twój portfel szybciej, niż myślisz.  Jak się okazuje, niebotycznie wysokie koszty frachtu mają szkodliwy wpływ na małych i średnich eksporterów. Ceny frachtu są bowiem wyższe aż o 547% niż średnia sezonowa z ostatnich pięciu lat. A to z kolei wpływa na wzrost cen zarówno zabawek, kawy, cukru, jak i dziesiątek innych rzeczy sprowadzanych z innych krajów.

Transport morski w ostatnich miesiącach miał coraz większe problemy. Blokada Kanału Sueskiego w marcu 2021 roku uwypukliła problemy oraz wyzwania branży żeglugowej i logistycznej. Incydent ten wpłynął również na małe i średnie przedsiębiorstwa, które w znacznym stopniu straciły dochody w wyniku pandemii COVID-19.

Znaczenie kolei w transporcie międzynarodowym będzie rosnąć

W raporcie firmy Drip Capital  „Globalny Kryzys Żeglugowy” przekazano, że na dzień 10 czerwca 2021 r., złożony Światowy Indeks Kontenerowy Drewry (WCI) – globalny indeks dla stawek frachtowych na rynku spot kontenerów na wszystkich głównych trasach, osiągnął szczyt na poziomie 6727 USD.  Tym samym wzrósł o ponad 300 procent od pojawienia się koronawirusa w grudniu 2019 r.

Raport ekspertów uwidacznia skalę problemu transportu morskiego

Ponadto według firmy Drewry Shipping transport morski 40-stopowego stalowego kontenera z Szanghaju do Rotterdamu kosztuje obecnie rekordowe 10 522 USD. Jest to 547% więcej niż średnia sezonowa z ostatnich pięciu lat. Oznacza to, że transport morski 40-stopowego stalowego kontenera z Szanghaju do Rotterdamu kosztuje obecnie rekordowe 10 522 USD.

Z kolei jak zwraca uwagę portal bloomberg.com 80% całego handlu towarami odbywa się drogą morską, zatem wzrost kosztów frachtu grozi wzrostem cen całości dóbr konsumpcyjnych na świecie. Jak zauważono, dotyczy to zarówno zabawek, mebli i części samochodowych oraz kawy i cukru. To z kolei wywołuje obawy przed narastającą inflacją, która w ostatnim czasie bije kolejne rekordy na całym świecie.

Gary Grant założyciel i prezes wykonawczy brytyjskiego sklepu z zabawkami The Entertainer, musiał wstrzymać transport zabawek z Chin, ponieważ w ciągu roku koszty transportu wzrosły ponad dwukrotnie. Przekazał również, że największą różnicę na końcu odczują klienci.

W ciągu 40 lat pracy w handlu detalicznym zabawkami nigdy nie znałem tak trudnych warunków z punktu widzenia ustalania cen. Czy będzie to miało wpływ na ceny detaliczne? Moja odpowiedź musi być twierdząca.

Hamburg: Do portu zawinie pierwszy kontenerowiec przystosowany do LNG

Transport morski: skąd obecne problemy?

Jak wynika z raportu, czynników jest co najmniej kilka. Przede wszystkim nałożyły się na siebie problemy z gwałtownym popytem, niedoborem kontenerów, nasycone porty oraz zbyt mała liczba statków i pracowników portowych.

Ogromny wpływ na obecną sytuację ma jednak wzrost cen kontenerów. Jak wynika z raportu HSBC Holdings Plc szacuje, że 205% wzrost kosztów transportu kontenerowego w ciągu ostatniego roku może podnieść ceny producentów w strefie euro nawet o 2%. Jak poinformował Vivek Pandit, CEO, Indian Foods and Spices:

Planujemy nasze wysyłki z większym wyprzedzeniem niż jeszcze rok temu. Problemem jest jednak dostępność kontenerów. Kiedy towar jest gotowy do wysyłki od dwóch do trzech tygodni, nie dostajemy pustego kontenera, aby wysłać go do nas z Indii. Wpływa to na naszą sprzedaż i opóźnia nasze odbiory.

Ceny frachtu skoczyły w rok o 300%

Zatem część zwiększonych kosztów produktów można wyszukiwać się w skali makroekonomicznej. Niestety wiele wskazuje na to, że trend ten utrzyma się jeszcze w długim czasie.

Źródło: Financial Express

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button