MorskiTransport

Zwodowano kolejny ogromny kontenerowiec napędzany LNG!

Jedną z najważniejszych cech tego statku jest jego ulepszony główny silnik,

Chiński gigant stoczniowy, firma Hudong Zhonghua zwodowała nowy gigantyczny kontenerowiec CMA CGM Paraty, napędzany LNG.

Kontenerowiec napędzany LNG już na wodzie

Kontenerowiec napędzany LNG został zbudowany dla francuskiej grupy CMA CGM. Statek CMA CGM Paraty o pojemności 13 000 TEU jest trzecią z sześciu zamówionych jednostek. Kontenerowce stanowią bowiem część zamówienia CMA CGM o wartości 2,3 miliarda dolarów z kwietnia 2021 roku. Jak informuje portal Offshore Energy, nowy statek o dwupaliwowym napędzie należy do najnowszej generacji ekologicznych, przyjaznych dla środowiska, wydajnych i oszczędzających energię jednostek kontenerowych. Jednostka ma całkowitą długość 336 metrów i szerokość 51 metrów. Wyposażony w zbiornik na LNG o pojemności 14 000 metrów sześciennych typu MARK III, CMA CGM Paraty może pomieścić maksymalnie 13 200 TEU ładunku.

Czytaj też: Do Japonii zawinął pierwszy kontenerowiec napędzany LNG

Jedną z najważniejszych cech tego statku jest jego ulepszony główny silnik, wyposażony w najnowszy system Inteligentnego Sterowania Recyrkulacją Gazów Spalinowych (ICER), którego celem jest zmniejszenie ucieczki metanu w trybie gazowym o szacunkowo 50%, co pozwala na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o ponad 28%. Statek ten jest także wyposażony w elastyczną technologię załadunku kontenerów oraz korzysta z oszczędzających energię kanałów, piłek sterowych i innych urządzeń w celu poprawy swojej wydajności. Hundong-Zhonghua poinformował, że pierwszy statek tej serii pomyślnie zakończył swoje regularne próby morskie, podczas gdy budowa drugiego statku przebiega płynnie w dokach. Statek nr 4 rozpoczął już operacje dokowania, a dokowanie statku nr 5 jest zaplanowane na koniec września. W maju roku firma rozpoczęła cięcie stali dla szóstego i ostatniego kontenerowca z tej serii.

Dekarbonizacja floty

Francuski gigant powrócił do chińskich stoczni w kwietniu tego roku z ogromnym zamówieniem o wartości 3,06 miliarda dolarów, podpisując kontrakt z Chińską Państwową Korporacją Budowy Statków (CSSC) na budowę 16 dużych kontenerowców. Zamówienie obejmuje dwanaście kontenerowców o pojemności 15 000 TEU z dwupaliwowym napędem na metanol oraz cztery kontenerowce o pojemności 23 000 TEU z dwupaliwowym napędem LNG. Jak informuje portal Offshore Energy, kontrakt wpisuje się w strategię dekarbonizacji CMA CGM, która złożyła lub zrealizowała zamówienia na ponad 77 „zielonych” statków o łącznej wartości 10,2 miliarda dolarów. Przeważająca część tych jednostek jest napędzana LNG i jest gotowa do korzystania z „e-metanu”, z czego 32 już znajduje się w eksploatacji.

Czytaj też: Gazowiec „Grażyna Gęsicka” wraz z 65 tys. ton LNG zawitał do Świnoujścia

Wcześniej w tym miesiącu CMA CGM ogłosiła partnerstwo w dziedzinie dekarbonizacji z duńskim kontrahentem, A.P. Moller Maersk. Firmy planują wspólnie pracować nad rozwijaniem stosowania alternatywnych, bardziej ekologicznych paliw do napędu kontenerowców, skupiając się na opracowywaniu standardów dla stosowania i produkcji zielonego metanu i zielonego metanolu, jednocześnie analizując pełny cykl życia i związane z nim emisje gazów cieplarnianych.

Ultraduży kontenerowiec napędzany LNG wyrusza w dziewiczy rejs

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button