PKP Intercity zamierza znacząco zwiększyć swoją flotę pociągów dużych prędkości, ogłaszając przetarg na 23 nowe jednostki. Czy inwestycje te pozwolą przewoźnikowi na stanie się bardziej konkurencyjnym i zaoferować pasażerom szybsze, wygodniejsze połączenia, przyciągając tym samym więcej klientów do transportu kolejowego?
Ogłoszenie przetargu jeszcze w tym roku
PKP Intercity ma już 20 pociągów zdolnych do osiągania prędkości maksymalnej 250 km/h. Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity, zapowiedział, że jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na kolejnych 23 pociągi. Zakup zostanie sfinansowany wyłącznie ze środków własnych przewoźnika.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową przyczyniają się do lepszych wyników przewozowych. Gontarz wskazał, że trzy z dziesięciu najlepszych tras PKP IC to te zmodernizowane w ostatnich latach. Na tych trasach odnotowano znaczący wzrost liczby pasażerów.
Czytaj również: CPK pomoże w budowie szybkiej kolei z Warszawy do Kijowa!
W 2023 roku przewoźnik spodziewa się pobić rekord przewożąc ponad 60 milionów pasażerów. W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba pasażerów nadal rosła – o 30% więcej niż przed rokiem. Powodem takiego wzrostu jest m.in. poszerzenie siatki połączeń. Wzrost prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej pozwoli na obsługę połączeń z Warszawy do Katowic i Krakowa w czasie poniżej dwóch godzin. Dzięki temu PKP Intercity stanie się konkurencyjne zarówno dla transportu lotniczego, jak i drogowego.
Jak zaznaczył Gontarz:
PKP PLK podnosi prędkość na Centralnej Magistrali Kolejowej. Pozwoli nam to docierać z Warszawy do Krakowa i Katowic poniżej 2 godzin, co jest czasem bezkonkurencyjnym dla transportu drogowego.
Większa stabilność rozkładu jazdy i nowe inwestycje
Chociaż współpraca z PKP PLK układa się dobrze, przewoźnik chciałby osiągnąć większą stabilność rozkładu jazdy. Stabilny rozkład pozwoliłby na cykliczne planowanie połączeń PKP IC na terenie całej Polski, a także na oferowanie biletów z większym, nawet półrocznym wyprzedzeniem. Tomasz Gontarz zapewnił, że technicznie są do tego przygotowani.
Zakup nowych pociągów to nie jedyna inwestycja PKP Intercity. Przewoźnik zamierza również zainwestować w modernizację taboru, obejmującą lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne i wagony. Dzięki tym inwestycjom pasażerowie będą mogli korzystać z nowoczesnych i komfortowych środków transportu.
Czytaj również: Poczta Polska utworzy na CPK hub przeładunkowy
Do 2030 roku PKP Intercity planuje dysponować 43 składami, mogącymi poruszać się z prędkością do 250 km/h. Inwestycje w nowe pociągi i infrastrukturę mają na celu zwiększenie przewozów i poprawę jakości usług oferowanych przez przewoźnika.
W dłuższej perspektywie nowe składy dużych prędkości przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności PKP Intercity na rynku przewozów pasażerskich. Będą stanowić atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu, takich jak samochody czy samoloty, zwłaszcza na długodystansowych trasach.
Znajdziesz nas w Google NewsKolej Dużych Prędkości w Izraelu. Z Hajfy do Tel Awiwu w pół godziny
5 Komentarze